2009/04/24

Debatten om överviktiga

Snubblade över en debatt, på fl var annars, om vad folk anser om tjocka människor på snabbmatsresturanger.
Kan bli lite illa berör faktiskt hur trångsynta vissa människor kan vara.
Att man kan säga: Där sitter en tjockis och äter. FY vad äckligt.
Jag har själv funderat vad folk tänker om mig när jag de 1-2 ggr/år äter på tex Mc. Tänker verkligen folk att jag borde ta en sallad eller något iställer för en hamburgare? Dom har inte en aning om min situation.
Jag kanske har varit duktig och gått ner 15 kg och tycker att jag kan unna mig något som jag inte ätit på länge. det kanske är min morot för att göra det lättare att klara nästa 15 kg.
Sen kom debatten in på överviktiga barn. Att kommer en överviktig förälder in med sitt överviktiga barn kan man anmäla dom för barnmisshandel:-o.
Kan förstå om det är förälder och barn som kommer vecka efter vecka. Men vi "vanliga" föräldrar då. Om jag tar lillan på Mc 1 gång är det barnmisshandel då? När jag serverar en allsidig kost hemma och är noga med frukt och grönt. Inget godis, läsk, kakor eller kex mer än vi speciella tillfällen.
Pga min egen övervikt är jag livrädd att mina tjejer ska "ärva" detta. Men enligt vissa kan man inte ärva detta utan det är helt upp till en själv hur man vill se ut.
Jag har alltid varit stor. Jag har en syster som i princip alltid har varit väldigt smal, en mamma som är liten och en pappa som är lite kraftigare. Vi har alltid fått bra mat och blivit serverade samma. Men om jag nu inte har ärvt min övervikt hur kan då min syster vara smal.
Visst jag har ätit mig till mer övervikt när jag blev äldre men kom inte och påstå att inte arvet finns med.
Som jag sa så är jag väldigt rädd att mina tjejer ska bli överviktiga och bestämde mig därför när jag väntade första att jag skulle göra vad jag kan för att dom inte ska bli det.
Nu är ju lillan lite rundare men kom inte och påstå att det skulle vara mitt fel som förälder eftersom jag måste ha serverat henne hemsk mat. Jag ger dom bra mat och tänker på det hela tiden.
Känner att jag blir mer och mer irriterad över detta ämne. Det är så jäkla lätt att skuldbelägga oss föräldrar. Utan att ha en aning om hur det ser ut. Fan ta reda på lite fakta innan.
När tom bvc kommer och säger att jag ska tänka på vad min då 1-åring äter utan att fråga. Jag var mycket upprörd över detta ett tag och var livrädd att jag hade gjort något fel. Som tur var har jag en förnuftig man som kunde lugna ner mig.
SLUTA VARA SÅ JÄKLA FÖRDOMSFULLA!!!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails