2011/09/05

Reglerna finns för att resultatet ska bli så bra som möjligt och att risker ska minimeras

Ibland har jag lite svårt att förstå varför folk går till tidningarna för att klaga. Många gånger är klagan befogad men lika många gånger tycker jag att det bara blir tramsigt.

Läste idag om en kvinna som blivit nekad operation för att hon var rökare. Detta går hon sedan ut i tidningen med för att beklaga sig över. Jag förstår att hon har ont och att hon vill ha sin operation för att slippa värken. Det jag inte kan förstå är hur hon kan tvärt säga nej till att sluta röka och säger att hon inte fått något erbjudande att få hjälp med avvänjningen.
Sådan här blir bara tramsigt. Regler om att vara rökfri är inte en massförföljning på rökare som rökare verkar tro. Nej regler om att vara rökfri har med till exempel läkningen att göra. Att blodcirkulationen blir sämre av rökning borde alla känna till och att en bra blodcirkulation behövs för att läka ett sår borde också höra till allmänbildningen.
Går man sedan vidare när det handlar om ett knä, en led, så kan det förvärra ännu mer. Har jag inte helt fel för mig har jag någon gång hört sägas: “Du kan spotta i magen men inte andas på en led”. Om nu detta stämmer, är ju bara en lite undersköterska så vad vet jag egentligen, så säger det en hel del om hur skört ett knä är och hur känsligt det faktiskt är att gör en operation i en led.

Att veta om dessa risker och ändå tycka att en operation ska göras känns lite b faktiskt. En operation är inget kostnadsfritt ingrepp och inte heller ett riskfritt ingrepp.
Jag tycker det är bra att läkare har blivit mer medvetna om sådan här saker och att dom vågar sätta ner vad som gäller. Det är dom som har kunskapen om vad som verkligen händer och som jag sa tidigare. Det är ingen massförföljelse av rökare och det är inte synd om rökare heller.

Detta är ungefär lika tramsigt att gå till tidningen med som om jag skulle gör det om jag varit tvungen att gå ner i vikt vid en IVF-behandling. Det finns regler för att resultatet ska bli så bra som möjligt och att riskerna ska minimeras.

Sedan kan jag faktiskt tycka att man ska ha möjlighet att få hjälp och stöttning vid ett sådant här tillfälle. Att få möjlighet att komma igång att sluta. Men i slutändan är det ändå upp till en själv vad man vill och kan klara av. För jag lovar att det går att sluta om man bara vill tillräckligt mycket.

6 kommentarer:

Lil sa...

Håller med dig! Hon behöver ju bara hålla uppe med rökningen ett par månader om hon nu inte vill sluta. Allt är ju för hennes egen skull!

Tildaf sa...

Jag håller med! Fri vård betyder i inte att man har en förutsättningslös rätt till densamma. HON kanske tror att hon skiter i komplikationerna, men den person som blir utan en medicinsk åtgärd, bara för att en idiot som inte pallade sluta röka var extra kostsam och vårdkrävande och sjukhuset därför måste dra ner på andra kostnader, skiter antagligen inte i det!

Anna (socionom) sa...

Det här handlar inte om rätt eller fel. Det handlar om en yrkesetisk ståndpunkt. Hurvida sjukhus vill ha en humanistisk eller existentialistisk ståndpunkt. Hur stora krav kan vi ställa på enskilda individer?? Svaret för dig kanske är självklart. Men för oss som arbetar med människor (i mitt fall socialtjänsten) så vet man att sådana här saker inte är huggna i sten. En sådan här sak förutsätter att ex sjukhus inte låter individer bestämma själva. Blir det komplikationer tycker man kanske att får vara hennes fel, vilket hon även säger hon är medveten om.

Anonym sa...

Jag känner bara: "Ja, men slipp då, jäkla käring."

Bra skrivet

Anonym sa...

Jag hoppas att hon skämtar själv! Komma och kräva en massa men att själv inte stå med i samma motprestation. Dagisnivå! Sandlådenivå!
Låt henne ha ont då för opereras ska hon INTE! Gnälla hos media för något som är så självklart. Det finns väldigt bra hjälpmedle för att sluta. Hon kommer dessutom att spara massor av pengar varje månad. Man undrar vad hon värderar egentligen??

Mamma J sa...

Pinsam är bara förnamnet. Att dessutom gnälla för att "jag har inte ens blivit erbjuden stöd".... Jag blir så jäkla trött på folk som inte förstår att de har ett ANSVAR för sitt eget liv och därmed kanske inte alltid skall gapa om att någon "annan" skall göra saker ÅT dem. Börja röka kunde hon ju alldeles själv. Ringa tidningen också. Kanske att hon är kapabel då att köpa antirök-läkemedel på Apoteket själv också?

Jag tror heller inte ett enda ögonblick på att hon skulle ta konsekvenserna av sitt beslut, som hon ju så vackert säger - vilken artikel det skulle kunna skrivas då, när hon inte får den vård "hon anser att hon skall ha, när såren inte läker"... Jojo...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails