2011/01/24

Vaniljcupecake med skogsbär och hallonchoklad frosting

Jag har en förkärlek till att göra minicupecakes. Tycker dom blir så söta med lite frosting på samtidigt som det känns ganska lagom.
Jag gjorde lite och tog med mig i helgen när vi var iväg. Skulle ha gjort med hallon i men det blev en liten miss eftersom jag sett fel i frysen. Men dessa blev ändå goda även om det inte varit dom godaste jag gjort.
Jag gjorde dom dessutom laktosfri genom att helt enkelt byta ut allt smör och mjölk till laktosfritt. Även frostingen gjordes laktosfri.

Vaniljcupecake med skogsbär och hallonchoklad frosting (ca12 stora eller 45-50 mini)

023 125 g smör
2 dl socker
3 ägg
2 tsk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver
1 krm salt
5 dl vetemjöl
1 dl mjölk
3 dl färska eller tinade bär

Rör rumstempererat smör och socker till en jämn smet.
Rör sedan i ett ägg i taget.
Tillsätt vaniljsocker, bakpulver och salt och rör ut.
Rör i vetemjölet. Kör försiktigt med elvispen och blir det för tungkört sluta och tillsätt sedan mjölken. Rör snabbt till en jämn smet, kör inte för länge.
Rör sedan ner bären med en slev och rör bara runt lite.
Klicka ut smeten i formar, 3/4.
Grädda i mitten av ugnen i ca 18-20 minuter i 200 grader. Gör du mini så räkna ungefär 10-12 minuter. Prova med sticka.

Hallonchoklad frosting

100-125 g mörk hallonchoklad
025150 g smör
2 dl florsocker
1/2 dl kakao
1,5 tsk vaniljsocker

Smällt chokladen över vattenbad eller i mikron och låt den svalna.
Vispa rumsvarmt smör vitt och krämigt.
Tillsätt vaniljsocker, florsocker och kakao och vispa samman.
Tillsätt sist chokladen och vispa tills frostingen är slät och krämig.
Spritsa eller bred på med en gång för den stelnar.

Dessa blir godast om man låter dom stå framme en stund innan för frostingen blir ganska hård i kylen.

027029

Hoppas det ska smaka

2 kommentarer:

Barnens Hjältar sa...

Åh de där såg riktigt goda ut!
Kanske skulle pröva de någon dag!

Nettan sa...

Kan jag starkt rekommendera. Bär och frukt blir ofta väldigt gott i cupecake.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails