2011/01/30

Kladdkakemuffins på vit choklad med limefrosting

Jag har idag provat något som lät riktigt spännande.
Vit choklad kladdkakecupecake. Svårt ord.
Hittade receptet när jag var ute och bloggsurfade och idag provbakade jag dom.
Dom blev riktigt goda även om jag nog hade dom inne en liten stund för länge. Men det är väl därför man provbakar då. Så vi fikade på en vars en innan. Jag tror dessutom att dom hade varit riktigt goda med något bär under frostingen.
Så nu står där 12 stycken i kylskåpet som jag väl får ta med till jobbet istället eftersom jag inte kan ha dom ståendes här. Dom börjar nog gilla att jag provbakar lite eftersom det är på jobbet alla överblivna hamnar. Jag har dock inte hört någon som klagat ännu Blinkar.

Kladdkakemuffins på vit choklad med limefrosting (ca 12 stora)

100 g smör008
100 g vit choklad
2 ägg
1,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2,5 dl mjöl

Smällt smöret. Ta av det från plattan och lägg sedan ner chokladen som får smälta ner.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och poröst. Rör ner smörblandningen i äggsmeten.
Rör ner mjölet. Fyll formar till 3/4, använd gärna muffinsform med pappersformar i.
Grädda ca 8-10 minuter i 200 grader.

Limefrosting

200 g philadelphiaost013
75 g rumsvarmt smör
1 tsk vaniljsocker
2 dl florsocker
1 msk limesaft
några droppar gul karamellfärg

Vispa samman osten, smöret och vaniljsockret till en fluffig smet. Vispa ner florsockret. Smaksätt sedan med limesaften. Droppa några droppar karamellfärg.
Spritsa på cupecakesen, jag dekorerade med guldkulor och lite limezest.

011

Jag gjorde inga stora utan använde helt vanliga muffinsformar som är lite stabilare. Jag fick ut 17 stycken av dom.
Jag måste verkligen bli färdig att köpa större tyllar så jag kan bli duktig på att spritsa frostingen fint också.

Lycka till med denna lilla läckerhet.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails