2009/01/27

Samtal i bilen


Samtal i bilen på våg hem ifrån gympan:
-Morfar jobbar på Ikea
-Ja svarar jag
-Farmor jobbar i parken(hembygdsparken)
-Nej inte nu längre
-Var jobbar hon då

Och här ska jag på ett sätt som hon ska förstå förklara att farmor är pensionär;-). Kan inte använda ordet äldre för då förstår hon inte vad jag menar, fick jag för mig iaf.

-När man blir lite, tankepaus, gammal så behöver man inte jobba längre
-Farmor är inte gammal. Vad jobbar hon med nu?
-När man blir, samma tankepaus, lite gammal så behöver man inte jobba om man inte vill. Då kan man vara hemma hos Tage. Man blir pensionär
-Men mamma. Farmor ÄR inte gammal. Farmor är farmor

Och där slutade samtalet när vi körde in på infarten

Varför ska det vara så svårt att förklara saker? Eller är det bara jag som är dålig på det? För genom det samtalet blev hon nog inte klokare på varför farmor inte behöver jobba;-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, det är in te lätt alla gånger..känner igen det där.."varför då", det är den vanligaste frasen mellan 3-5 år :P

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails