2013/01/28

Ord 1: Kriminologi

Kriminologi, läran om brott, vet jag inte mycket om och jag vet inte ens med säkerhet om min översättning stämmer. Jag vet inte ens vad som ingår i det mer än att lära sig om brott. Men hur lär man sig om vad brott är?

Är det en massa teorier om varför vi människor begår brott och vilka som ligger i riskzonen? Då borde egentligen kriminologi och psykologi ligga otroligt nära varandra om det är sådana analyser. Inte en susning men jag får osökt upp en bild på Leif GW och hans glasögontuggande.

Jag vet dock att det låter väldigt intressant när någon läser kriminologi. Det låter liksom ganska spännande och jag kan se en typisk amerikans lektionssal, lite som våra aulor, med stolsrader som sakta reser sig över en liten plats där en ensam föreläsare står. Föreläsaren har naturligtvis en beige trenchcoat på sig och de mest intensiva blåa ögon man kan tänka och är otroligt snabb i käften.

“Tvångsmata dig med nitroglycerin-kabbar”,
“Nu börjar jag bli förbannat trött på dig din jävla likpallare, antingen snackar du nu eller så kör jag upp ett altarljus i arslet på dig!”,
”Du ska bara stå här och vänta på din tur. Du kan få en tandläkarräkning på 8000 om du inte håller käften!!",
"Jag behåller kallingarna på! Det är ingen pistol du ser, det är kuken!"

Det är repliker som han sedan lär ut. Det där är det sexiga med kriminologi men jag har inte en aning om det verkligen stämmer. Mest troligt inte eftersom det i slutändan nog skulle bli en del av teorin och statistiken. Men en flicka får väl drömma.

I ett svagt ögonblick i min ungdom, ungefär när Discovery började sändas på vår nyinköpta kabelbox och visade massa “Vem gjorde det och vad hände efter det”-serier av något slag, ville jag bli Obducent. Detta måste har varit ett mycket svagt ögonblick eftersom bara tanken på att göra en obduktion ger mig kalla kårar. Jag har liksom lite svårt att se hur jag skulle ha klarat av att det eftersom jag mest troligt hade stått och bölat över hur orättvist livet är för dem som blev ryckta från oss.

Så jag blev undersköterska istället. Detta innefattar i alla fall bara undersökningar och medicingivning i redan befintliga kroppshål.

Nej nu får jag nog gå och läsa på lite om vad kriminologi egentligen är. Eller det vet vi redan? 

3 kommentarer:

blogg.nsk.se/tantskarp sa...

Gapskratt!

Läser ju tyvärr på distans så får inte träffa dessa föreläsare du fantiserar om...

Nettan sa...

Men då är det ju lite synd om dig ;-). Jag tror det hade varit en upplevelse. / Nettan

blogg.nsk.se/tantskarp sa...

Absolut. Skit också.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails