2013/01/16

Hon suckade så hårt att hade jag varit lättviktare hade hon blåst omkull mig

Det kan inte vara lätt att vara våra barn. Så otroligt stänga som vi är.

Mötte Molly i dörren när jag kom hem.

-Pappa tvingar mig att ta termobyxor på när jag ska gå till Amanda var det första hon sa till mig med en sådan där otroligt uppgiven och jag-lovar-att-det-är-sant-blick. 
-Tvingar han dig att ha strumpor också då frågade jag henne lite sådär 70-talsironiskt som bara vi 70-talister klarar av. Sådant som barn tydligen inte kan läsa av. 
-Ja, precis sa hon och såg ännu mer uppgiven ut över pappans stränghet. Och vet du mamma, det är ju bara –10 grader. Hon lyfter ner termometern för att visa. Titta sa hon det är ju faktiskt bara 8 nu samtidigt som hon suckade så hårt att hade jag varit lättviktare hade hon blåst omkull mig.
-Men det är kallt gumman svarade jag henne så du ska ha termobyxor och strumpor om du ska gå iväg. Det är ingen diskussion avslutade jag bestämt.
-Åh, men mamma då.

Efter en massa tyck-synd-om-mig-stön medan hon klädde på sig var hon färdig och då kom nådastöten.

-Glöm inte västen nu gumman sa jag.
-Men åh, mamma. Det är ingen annan som behöver ha väst med en suck i orkanstyrka samtidigt som hon drog på sig den.

Så stackars våra barn som har så stränga föräldrar som tvingar dem att ha kläder så de är varma och västar så de syns. Stackars barn.

rimfrost

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails