2010/08/26

Välja utbildning

Det är minsann inte lätt att vet vad man ska bli när man blir stor.
Någon utbildning kommer det att bli. Jag skulle helst vilja börja nu eller senast till våren men problemet är att det inte är så många utbildningar som har vårintagningar. Och nu är ju helt kört med tanke på att högskolan börjar den 30:de.
Det fanns platser kvar på:

Interaktiv ljuddesignprogrammet och
Högskoleingenjör Datateknik.

Men dom känns inte riktigt mig. Känner mig för trög för att kunna klara sådana saker. Och det är bara den men ljuddesign jag har behörighet till nu.
Men jag har hittat 2 stycken som jag har fastnat mer för än andra.

Ledning & styrning av distributionslogistik och
Folkhälsopedagogiskt program.

Logistikutbildningen vet jag faktiskt inte riktigt varför jag fastnat för men den lockar mig verkligen. Helt annat område men jag tror det hade passat mig.
Folkhälsopedagog låter väldigt intressant. Just att den verkar vara så bred och att man har en valbar inriktning. Hade varit roligt att kunna jobba med förebyggande arbete med alkohol- narkotika och tobak eller kanske barnfetma.

Så nu har jag 1 år på mig att bestämma mig för vilken utbildning jag vill gå. 1 år som jag säkert kommer hitta fler alternativ också men det ska bestämmas. Jag ska söka till våren. Det är verkligen dags nu. Och jag har inte bara 1 år på mig att bestämma utbildning utan också 1 år på mig att försöka komma underfund med hur vi ska klara oss ekonomiskt.

Ni som läser/läst på högskola.
Ska jag göra högskoleprovet redan till hösten eller det räcker med att göra det till våren? Ska jag göra båda? Kommer jag bli helt deprimerad över att jag inte kan något på det ;-)?
Många frågor från en helt rookie i detta området.

2 kommentarer:

Katrin sa...

Hejja hejja!

Gör högskoleprovet redan nu! Då hinner du göra det två gånger om du behöver få in lite rutin på det första gången vill säga. Mina erfarenheter säger att livserfarenhet är bra när man ska skriva högskoleprov, men om man inte har räknat på länge kan det vara bra att bläddra igenom en matte-bok :)

Det brukar finnas prov-prov som man kan göra på nätet!


När det gäller ekonomiskt så kan du läsa ordentligt om csn-pengar på deras sida, så att du har koll på vad du kan låna... Får ju lite extra när man ahr barn och har arbetat tidigare. Sen är det bra att man kan dryga ut kassan med lite extrajobb på kvällar/helger, om man har möjlighet vill säga!

Håller tummarna för dig!

Kram Katrin

Anneli sa...

Håller med Katrin i allt hon skrev! :)

Kram

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails