2010/08/13

Nettans mutantbullar (kanelbullar med mandelmassa)

Jag vet faktiskt inte riktigt vad som håller på att hända med mig.
Jag bakar muffins och idag blev jag sugen på att baka bullar.
Så sagt och gjort var jag ute och googlade efter något gott recept med mandelmassa i och hittade ett som jag fastande för.
Var sirap i degen och det har jag aldrig bakat med. Japp, så rutinerad är jag ;-).

004

Och redan efter första jäsningen började jag fundera på vad det var för deg jag gjort. Den var så stor och så stor har jag aldrig fått en vanlig bulldeg innan även om jäst, vätska och mjöl är detsamma som det jag använde idag.

010 Och med andra jäsningen på plåten började dom mutera och dom blev gigantiska. Dom jäste till och med medans jag kavlade ut dom. När jag la på bakduken på plåten så hörde jag prasslandet från formarna när dom jäste. Helt otroligt.

014  Så nu har jag 79 stycken “dasslock” liggandes på bänken. Ja det blev 79 stycken men där ligger faktiskt bara 75 kvar eftersom dom är provsmakade. Och dom var inte helt fel om jag säger så. Degen kändes väldigt luftig. Nu smakade vi dom i och för sig när dom var lite varma och då är degen alltid mjuk men den kändes faktiskt lite extra mjuk ändå. Lär väl provsmaka en vars en till när jag lägger ner dom i påse.

Receptet skulle jag kunna dela med mig av också om ni vill ha.

Kanelbullar med mandelmassa ca 40 stycken

50 g jäst för söta degar016
150 g rumstemperarat smör
5 dl mjölk
1 dl vit sirap
1 1/2 tsk kardemumma
1 tsk salt
15-16 dl vetemjöl
Fyllning
200 g mandelmassa
50 g rumstemperat smör
1/2 dl strösocker
2 msk kanel
Pensling och garnering
ägg
pärlsocker

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och häll på mjölken, värm till fingervarmt. Häll degvätskan på jästen och se till att den löser sig. Häll det mesta av mjölet samt sirap, salt och kardemumma i. Kör degen till den är blank och släpper kanten på bunken. Låt degen jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca 1 timme.
Rör ihop ingredienserna till fyllningen.
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i två och kavla ut till ca 35x40 cm. Bred ut hälften av fyllningen på den utkavlade degen. Rulla ihop och dela i ca 20 delar. Lägg i form och täck med bakduk och jäs ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 250 grader. Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda mitt i ugnen i 7-8 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.

Sen är det bara att äta och njuta av en härligt nybakad mutantbulle :-).

2 kommentarer:

Mochride - mitt hjärtas röst sa...

Bullar är ju som godast alldeles nygräddade och med ett glas kall mjölk till :)
Är inte så jätteförtjust i mandelmassa, men jag tror ändå att jag ska prova det här nån gång.

Nettan sa...

Ja visst är det härligt med nybakade bullar. Mmm. Kan rekommendera att prova även om du inte är så glad i mandelmassa. Smakade inte mandelmassa i sig eftersom man hade kanel i den också men det var supergott när det var lite kladdig fyllning.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails