2010/08/01

Namn från sci-fi och fantasy?

Ibland kan man fundera på vad folk tänker på när dom döper sina barn.
Visst vi ville inte ha namn som var och varannan hette och heter men man funderar ju ändå lite framåt.
Tydligen har det kommit en ny trend nu. Att döpa sina barn till sci-fi namn från diverse filmer och serier.
Vissa av namnen tycker jag är helt ok eftersom dom ändå är ganska neutrala.
Som Neo (Matrix) och Leia (Star wars) är sådana namn som smälter in.
Men vad tänker man som förälder när man väljer att döpa sitt barn till Jabba (Jabba the Hutt), Katla (Bröderna Lejonhjärta) och Twilight (Twilight).
Och om man nu väljer att döpa sina barn till dessa namn varför väljer man i så fall onda karaktärer. Vem vill bli förknippad med att vara den onda trollkarlen i Sagan om Ringen eller som en ond drake från Bröderna Lejonhjärta?
Jag förstår faktiskt inte riktigt det.
Kalla mig trendstoppare. Men man måste väl ändå försöka sätta sig in i hur det hade varit för en själv. Twilight är ett väldigt fint ord men skulle jag själv vilja heta det. Nopp men det är helt ok att ge namnet till sitt barn. Darth Vader är ond och hemsk så jag väljer att döpa mitt barn till det.

Men som med allt annat så gör ju var och en som dom själva vill och som vanligt håller jag inte med om allting.
Men det skulle vara roligt att höra varför vissa har valt just namn från sci-fi och fantasy. Namn som känns så konstlade och helt fel i verkligheten.
Nyfiken som jag är.

Artikeln finns i Aftonbladet och du kan läsa den HÄR.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails