2010/12/22

Planeringskaos och lite Mozartkulor

Jag har faktiskt inte tid att sitta här men jag måste lugna ner mig en liten stund. Känner mig bara ledsen, besviken och lätt illamående över all stress.
Anledning? Inte som ni tror att det enbart är julen. Nejdå min vikarie som skulle jobba för mig ikväll har ringt sig sjuk och dom har inte fått in någon. Detta resulterar i att jag får gå in och jobba. Jag ha planerat mina dagar fram till jul för att slippa känna mig stressad eftersom jag vet hur jag mår av det. Men nu blir jag riktigt stressad i alla fall. Hon ska dessutom jobba för mig i morgon också. Dom hade ringt och frågat henne om hon kom då och det hade hon efter mycket velande sagt att hon skulle.
Jag har bölat så jag är alldeles rödögd.
Jag har fått avboka min klippning. Lär väl få sitta på nätterna och slå in julklappar eftersom jag skulle göra det ikväll. Jag hoppas hon kommer imorgon för annars är faktiskt jul handlingen i fara.
Jag tappade julstämningen, den lilla jag hade, helt. Funderade på att skita i att sätta upp tomtarna men har i alla fall fått upp några. Pepparkakshuset som vi har fått skjuta på ett par gånger innan skulle vi göra i eftermiddag också men det blev inget med det heller.
Usch vad jag är ledsen.

Men innan all kaos bröt ut och när jag höll min planering hann jag göra lite Mozartkulor. Jag har faktiskt inte gjort det innan men dom var riktigt simpla att göra.

011

Jag använde ca 250 gram mandelmassa och ca 100 gram Odense nougat. Skär nougaten i små kuber. Rulla ut mandelmassan i handen och platta ut den och gör en liten skål som man lägger nougaten i. Rulla ihop dom. Doppade dom sedan i ca 150 gram smällt choklad. Lägg dom att stelna på ett bakplåtspapper. Jag vet inte riktigt hur man får dom helt runda med chokladen för jag fick en liten “platta” där chokladen la sig på pappret. Utseendesak men, men.

012

Otroligt gott om man gillar nougat och mandelmassa. Jag tror att i äkta ska man nog ha marsipan men jag kör budget varianten.

015

Lägg dom i någon fin skål eller piffa upp en befintlig tråkig. Jag blir riktigt imponerad över min egen pysselfaktorn i detta Blinkar.

018

Och som sagt så fick vi upp lite tomtar också.
Lilly har pyntat sitt fönster.

Nej nu är det väl bara att tillbaka till verkligheten igen.
Ha en bra kväll och håll tummarna över att min vikarie kommer i morgon så jag slipper att både vara oklippt, utan nya kläder och totalt sönderstressad tills på julafton.
Kram

2 kommentarer:

Jane sa...

Hej Måste bara skriva och säga att din beskrivning av Mozartkulorna var jättebra. Nu blev jag sjukt sugen på att göra såna idag.
Tråkigt att du behövde in och jobba förresten.
Mvh
Jane

Nettan sa...

Hej Jane
Vad bra att jag har kunnat förklara det bra. Hoppas dina också blev bra. Mina var riktigt smaskiga :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails