2010/12/07

Luciafirande och alla dessa jäkla insamlingar

013

Väntan, väntan, väntan.
Och vad väntar hon på då?

028

Hon väntade på Mollys luciatåg, som snarare blev mer och mer en luciaklump när dom där bak gick fortare än dom där framme

030

3 söta lucior med Molly i mitten.
Hon var väldigt noga att stå med händerna ihop. Hela tiden.

022 
Men innan luciorna kom spelade pojkar en dockteater. Väldigt gulligt.

055

Tomtemor hade också hittat dit till barnens glädje.
Så alla barn fick en vars en godispåse.

071

Det första Lilly såg var naturligtvis klementinen. Min lilla fruktoman Blinkar.

Det har varit en trevlig kväll och Molly verkade mycket nöjd.
Jag kände mig lite dum eftersom jag inte jobbat idag men jag ville verkligen se luciatåget. Sen har jag bara suttit och inte sprungit runt som man gör på jobbet.

Så har även alla insamlingar kommit igång. På skolan, på dagis, på gympan och så vidare.
Jag gillar inte dom alls. Inte för att jag på något vis är snål utan jag gillar inte dom på grund av det inte ska gå ut över barnen.
Jag avskyr verkligen när det är insamlingar och sedan ska barnens namn skrivas på korten, men bara dom barns namn vars föräldrar har betalat in. Usch säger jag för sådant. Har man insamling så skriver man från alla barnen oavsett vilka som har betalat in.
När jag idag tog upp detta med mamman som startade insamlingen så sa hon att hon alltid skrev från alla. Bra tyckte jag.
Sedan fick jag en kommentar från en annan mamma som gör mig mörkrädd.
-Vilka vill inte betala? Och 20 kronor är ju inget så det kan alla betala.
Jag är ledsen att säga det men jag tror inte att alla har det. Och har inte alla det ska man inte gnida in och skylta med att alla inte kan eller vill.
Barnfattigdomen ökar kraftigt i Sverige och jag kan bara tänka mig vilken stress dessa föräldrar känner över julen. Och ska då vi spä på det med insamlingar där det blir så tydligt.
Jag tycker det är synd att inte fler kan tänka på dessa familjer istället för att se det som en självklarhet att alla kan betala 20-30 kronor.
Uppskattning kan visas på så många sätt och det behöver inte kosta något. Är det verkligen bara jag som ser det såhär?  

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails