2010/12/21

Godisverkstad

Molly har haft skolavslutning idag.
Jag hade planer på att följa med men dom sprack när Lilly inte alls var samarbetsvillig i morse och vägrade äta innan vi körde. Men Molly verkad väldigt nöjd ändå när hon kom hem.

Stod lite godisverkstad på schemat sen.

007008

018

Det var tydligen väldigt roligt att slicka skålarna som det var att lägga dom i formar. Tjejerna har haft en bra dag.

025

Dom lättaste godisarna som finns att göra.
Smällt 200 gram choklad i mikron eller i vattenbad. Jag använde helt vanlig mjölkchoklad. Blanda i ca 5 dl corn flakes och blanda runt så alla flingor blir kladdiga. Dutta ut i knäckformar eller på bakplåtspapper. Gör dom inte för stora för flingorna är fortfarande hårda så dom kan bli vassa om man får för mycket i munnen. Låt stelna.

030

Gjorde även en med 100 gram smällt vit choklad. Blanda i ca 3 dl valfri müsli. Jag valde en med frukt och nötter i. Dutta ut i knäckformar och låt stelna. Dessa blev också väldigt goda om man gillar vit choklad.

Imorgon blir det nog lite mozartkulor. Sedan får det faktiskt räcka. Jag har nog aldrig spenderat så mycket tid med att göra godsaker som jag gjort i år. Vi får väl se om det håller i sig till fler år.

033

Förresten så är det väldigt kallt i Skåneland.
Visar tempen på –20,9 kan låset på insidan av dörren se ut så här.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails