2010/12/14

Ett skadat rådjur

Jobbade igår och vägarna är hemska. Knutiga och spåriga som det nu har fryst efter lördagens plusgrader. Men vi hade koll på läget och skulle nog inte bli mer än en kvart sena.
Så kör jag till sista stället ute i skogen. Ska parkera på den lilla parkeringen.
Då står där ett rådjur.

006 
Det står bara och tittar på mig. Men jag svänger in för att skrämma iväg det. Fortfarande står det bara där. Tutar på det men inget händer. Börjar misstänka att det inte står rätt till så jag väljer i alla fall att parkera på vägen för jag vet ju inte om det får för sig att gå till anfall eller något sådant.
Gör mitt ärende och ska sedan köra igen.

009

Då har det lagt sig ner.
Jag sitter i bilen, en meter från det och det bara ligger där.
Så jag ringde polisen som kontaktade jägare.
Jägaren ringde sedan mig ca 1 timme efter mitt samtal till polisen.
Han hade skjutit det för han var med lite fundersam varför det inte reste sig. Det visade sig att det stackars djuret var halvt uppätit på båda innanlåren.
Så han tackade och sa att jag sparat den mycket lidande eftersom den skulle svultit ihjäl annars. Och inte tala om vilken smärta det måste vara att ha två helt öppna köttsår på låren.
Det kändes bra att jag tog mina misstankar på allvar. Rådjur brukar ju vara jätterädda och springa med en gång.

När jägaren ringde mig igår frågade han även om jag visste vilken som ägde marken/jakten där för han behövde prata med dom för att dom inte skulle polisanmäla. Det är lite sjukt system kan jag tycka med tanke på att det är polisen som ringt ut honom. Men jag har försökt luska lite så jag får se om jag får något riktigt svar så jag kan meddela honom det.

Ursäkta den usla bildkvalitén men det är tagit med mobil i halvmörker.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails