2010/12/03

Kladdkakemuffins med vit chokladfrosting

Nu har hon varit i farten igen.
Muffinsbakaren.
Jag fattar inte att jag bara sådär tycker det är så jäkla roligt att baka cupecakes. Det känns till och med roligt när man plockar undan all disk efter baket. Det måste ha slagit slint någonstans men så är det.
Jag får kanske börja expandera och ha lite försäljning som hobbyverksamhet för det börjar bli lite mycket nu Blinkar. Om det kan bli det av muffins. Men ska jag expandera måste jag lära mig att spritsa fint också och då MÅSTE jag ju ha nya tyllar. Jag vill ha nya stora tyllar ändå.

Idag har jag i alla fall provbakat lite till julträffen på jobbet.
Hittade kladdkakemuffins som jag har slängt ihop. Men istället för att göra stora har jag gjort dom i småbrödsformar så det har blivit små söta kladdkakor för 2-3 mumsbitar (lite beroende på hur stor mun man har kanske). Måste vara helt perfekta efter att ätit lite god mat att avsluta med en sådan.
Men samtidigt om man nu gör sådana så kan jag göra en smak till så där finns två smaker. Får fundera ut en smak till.

Kladdkakemuffins (ca 12 stora eller 34 mycket små)

005

100 g margarin
2 ägg
2,5 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
5 msk kakao

Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret och låt svalna lite. Vispa ägg och socker vitt och poröst.
Blanda dom torra ingredienserna i en skål. Häll sedan ner det i äggsmeten. Vänd ner smöret till sist.
Sätt ut formarna på en plåt. Fyll dom till 3/4 med smet..
Grädda muffinsen i ca 8 minuter, lite mindre tid om du gör små. Låt svalna.

Vit chokladfrosting

010

200 g  vit choklad
200 g Philadelphia ost
1 dl florsocker

Smält chokladen över ett vattenbad eller försiktigt i mikron. Vispa upp osten lite, häll sedan i den smälta chokladen. Vispa sedan i florsocker och vispa till en fast konsistens. Ställer du den i kylen så ta fram den en stund innan den ska spritsas för den hårdnar i kylen.
Jag gjorde bara en halv sats frosting och den räckte nästan till alla. Men eftersom det var små muffins så tyckte jag inte att det skulle vara för mycket frosting på.

Dessa smakade precis som en liten kladdkaka. Och frostingen ovanpå var helt otroligt god. Funderar nu på vilka smaker man kan använda den till för den var riktigt läcker.

013

020

3 kommentarer:

Micaela sa...

Mums!Har också bakat cupcakes idag=)

Mochride - mitt hjärtas röst sa...

De ser goda ut :)

Nettan sa...

Kan avslöja att dom var riktigt goda också. Fick kommentaren "Det är sådana man vinner priser på" av en jobbekompis. Då blir man ganska glad :-). / Nettan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails