2010/11/04

Vi är inga kråmande, korkade vampar

Jag tycker det är så tråkigt när media skriver om jämställdheten i svenska hem.
I alla fall när det görs som på dagens Aftonbladet.
Där jämförs idag vem i hushållet som lagar mat flest gånger i veckan.
Mamman lagar 6 av 10 middagar och pappan lagar 2,7 av 10 middagar.

Men man kan inte bara jämföra en sak i hemmet.
Här stämmer det att jag står för dom flesta middagar. Vännen lagar när jag jobbar kväll men annars är det jag som står för dom flesta andra.
MEN sen är det i princip alltid han som fixar att plocka av och fixar disken efter.  
Skulle vi jämföra i detta hushållet så tror jag inte vi ska klaga. Vi är nog ganska jämbördiga om nu inte vännen till och med ligger på plus eftersom han har hand om allt det praktiska med elfix, lagningar av diverse saker, bilarna och gräsklippning. Och det är enbart för att jag inte kan.
Men visst jag lagar dom flesta middagar så jag vet egentligen inte riktigt vad dom ville komma fram till förutom att det ser så jäkla synd ut alltid om oss kvinnor i media med sådana rubriker. Och som sagt var så kan man ju inte bara lyfta ut en sak från allt som görs i ett hem.

Det är synd om oss kvinnor för att vi lagar middag ofta men det hade aldrig kommit upp om det hade varit männen som hade gjort det.

Kolla bara på vissa reklamer vad dom får oss kvinnor att göra.
Vi släpper allt och skriver och gråter för att det kommit en ny tampong. Det framställer oss verkligen som kloka varelser. Eller har jag fel?
Och allt ska säljas med hjälp av lättklädda tjejer som ska visa så mycket som möjligt av rumpa och bröst. För tydligen tycker vi kvinnor om att ligga på huvar och kråma oss eller så går vi alltid omkring i små söta hejarklacksdräkter och går lite extra hårt för att tuttarna ska hoppa lite mer.

Allt ska säljas med hjälp av sex.
Artiklar, bilar, hamburgare. Listan kan nog bli ganska lång
Och visst säljer sex och visst faller vi för sex (pratar för mig själv nu) men ibland kan det faktiskt bli för mycket även av detta i media. För ibland vill jag kanske läsa något seriöst i media också.
Och fram för allt vill jag inte att vi kvinnor ska framställas som några korkade vampar för jämnan heller.

För vet ni.
Jag är en jäkligt smart och intelligent kvinna även om jag lagar mat dom flesta dagarna i veckan :-).

Nä nu ska jag snart gå och börja med dagens middag ;-).
Nasi goreng a´la Nettan så det kommer inte bli riktigt som denna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra skrivet!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails