2010/11/18

Sushi, sushi

Vi var bjudna på lite julpyssel på lördag. Såg faktiskt fram emot detta när jag visste att där skulle finnas lugna vuxna med ifall jag skulle få något litet stresspel över att pysslet bråkade med mig.
Tyvärr blev detta inställt men jag har tagit mod till mig och bjudit ner syster med familj för just lite pyssel.
Nu är jag inget duktig på att komma på pyssel men jag köpte i alla fall till at göra smällkarameller igår när jag var nere och handlade. Jag har sparat toarullar ett tag nu så det kan nog bli några stycket. Försökte få tag på flörtkulor också så man kanske kunde göra tomtar men jag hittade inga. Så har ni ett lager liggandes hemma så köper jag gärna några.
Detta kommer bli spännande, tror jag i alla fall ;-).

När jag var nere och handlade hittade jag detta också.

010
Jag har länge funderat på att prova sushi men eftersom man bor i en liten håla så finns här inga sådana moderniteter. Vi har en pizzeria mitt i byn och sedan inga fler matställen. Jo grillen också förstås uppe vid stora vägen med sedan är det tomt på matställen.
Jag hittade dessa på Maxi. Handrullade så jag vet inte hur mycket man kan jämföra med att köpa på restaurant.
När jag kom hem och allt lugnat ner sig tog jag fram min lilla box. Delade pinnarna och rullade dom (har jag sett på tv att man ska göra ;-)). Var bara tvungen att prova med pinnar och med en lite varning till vännen att han fick ducka ifall bitarna kom flygandes högg jag in.
Började med en liten sådan rulle och gud vad god den var. Tog sedan en bit med lax och en med räka och dom var sådär. Laxen smakade lax men räkan smakade bara ris. Smakade sedan det där vita som ligger uppe i vänstra hörnet. Lite skeptisk var jag när jag tog det i munnen. Och med all rätt upptäckte jag sedan. Det var inget gott alls och jag vet inte ens vad det är.
Men rullarna får toppbetyg men det andra var bara sådär.
Nu har jag smakat i alla fall och som sagt så ska man kanske äta på restaurant för att ha provat riktigt.
Och vännen slapp ducka. Jag såg riktigt proffsig ut där jag satt med pinnarna och åt :-). Duktig jag var.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails