2010/11/28

1:a Advent. Du släckte väl ljusen?

Nu börjar en fin tid med mycket tända ljus.
Men det är också en tid som vi måste tänka till lite extra för att inte sätta oss själva eller andra i fara.

006

Jag har stor respekt för dessa vackra saker.
Och jag menar verkligen stor respekt nästan intill rädsla.
Jag är riktigt rädd för att det ska börja brinna här hemma. Och nu under den mörka tiden på året när man tänder några ljus kommer det lite extra som en klump i magen.
Dom enda “öppna” ljus vi har är i adventsljusstaken på bordet. Sedan har vi bara ljus i lyktor eller koppar. Vi har djur och jag skulle inte kunna koppla av om ljusen varit helt öppna och sådana som djur, speciellt katter, kan välta.
Jag kan till exempel inte lägga mig, även om vännen är uppe, och det finns tända ljus. Jag känner att jag måste ha helt koll på att dom verkligen är släckt. Inte för att jag misstror kära maken men jag måste ändå veta. Så välkommen till ännu en nojjgrej som frun har.

Påminner om att kolla era brandvarnare också.
(Hej och välkomman till Nettans brandskyddsutbildning Blinkar)
Vi byter ALLTID batteri i brandvarnaren till 1:a advent. Då vet vi (läs jag) att den är ok just nu när risken är lite större.

Så elda gärna men tänk på var ni ställer dom och framförallt glöm inte att släcka dom.
Den som tände har ansvar för att dom släckt också (om man inte bor i det Nettuanska hemmet då vill säga). Det är sådana små påminnelser till sig själv som gör att det kan bli säkrare.

Lite tips om säker eldning hittar du HÄR och HÄR och HÄR.
Gå in och läs och bli påmind.

Var rädda om er nu
Röda läppar

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails