2010/11/21

Väderlektion

Vi hade ett riktigt intressant samtal idag när vi körde upp till simningen.
Jag älskar dessa samtal för man inser hur mycket hon vet och tar in när man pratar om saker.
Molly började hela samtalet med:

-Mamma, jag vet allt om väder nu. Nästan.
-Vad bra svarade jag henne.
-Ja, jag vet att vi snart har vinter och att det kommer mer snö då. Men den kommer inte förrän den känner sig redo. Det vet jag mamma.
-Mmm, svarade jag med ett litet leende på läpparna.
-Sen vet jag vad som hände när det åskar också. Då kommer den kalla lyften och den varma luften att träffas och så börjar dom bråka sa hon samtidigt som hon visade med händerna hur luften möttes och började bråka.
Men jag vet inte riktigt med regn sa hon sedan.
Jag funderade en stund innan jag svarade henne:
-När luft är över mycket vatten som en sjö eller havet så suger den upp mycket små regndroppar, så små så man inte ser dom. Sen när det blir för mycket i molnen orkar inte molnen hålla det kvar utan släpper så blir det regn.
-Jaha sa hon. Och solen då?
-Den är ju alltid framme fast ibland ser man inte den för att den lyser bakom molen istället.
-Jaha sa hon igen. Mamma nu kan jag nog allt om väder på riktigt.
-Ja hjärtat du vet mycket svarade jag bara och vet att jag snart kommer få det återberättat för mig hur det blir regn.
Sen satt hon och småpratade, fortfarande om vädret, för där var något om regn och snö tillsammans som jag inte riktigt hängde med på.

019

På simningen sedan blev hon riktigt stolt.
Hon fick nämligen ta av sig flytringen för att enbart flyta med platta. När dom tog av den kunde man riktigt se hur stolt hon var och sedan tittade hon bort på mig och log med hela ansiktet.
Så när vi körde hem sa hon:
-Mamma du måste tala om för pappa att jag är jätteduktig och simmat utan dyna.
Så stolt, så stolt.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails