2010/11/29

Saffransmuffins med lingonfrosting

Har funderat på om jag ska vara järv och skippa lussekatterna i år till jul och istället göra en saffransmuffins, suprice.
Jag har sprungit på ett recept och kände att idag var det dags att provbaka dom. Jag har nämligen även tänkt göra frosting till och det är något jag aldrig provat.
Så när jag träffade syrran på skolan när vi hämtade tjejerna så passade jag på att bjuda ner henne som försökskanin och det tackade hon inte nej till.
Hem och slängde ihop smeten som var åt det tjocka hållet. Vispade ihop frostingen medans muffinsen gräddades och sedan var det bara att vänta en stund så dom fick svalna innan jag spritsade på frostingen. Dom blev inget vackra om jag säger så. Jag har alldeles för små tyllar för att få det att se riktigt fint ut men jag var ändå hyfsat nöjd över resultatet.
Och jag var mer än nöjd över resultatet efter provsmakningen för jäkla vad goda muffinsen var och frostingen till gjorde dom ännu smarriga.

Och när vi satt där och mumsade kröp det fram från vännen att han nog visst tyckte att det skulle vara lussekatter till jul. Och han fick medhåll från syrran. Jag som hade tänkt göra det lätt för mig samtidigt som det är så roligt att baka muffins. Så nu får jag nog ändå stå och rulla mina fyllda lussebullar för jag vill ju inte förstöra julen för någon Blinkar.

Saffransmuffins (ca 16-18 st)

049

200 g smör
3 dl socker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 pkt saffran
4 dl vetemjöl
1 1/2 mjölk

Vispa smör och socker poröst. Blanda ner äggen, ett i taget. Häll sedan i vaniljsocker, bakpulver och saffran och blanda runt.Häll i vetemjölet och mjölken. Häll upp i muffinsformar och grädda i 200 grader mitt i ugnen i ca 15-20 minuter.

Frosting

200 g philadelphiaost
75 g rumsvarmt smör
1 tsk vaniljsocker
2 dl florsocker
ca 1 msk koncentrerad lingondricka

Vispa ost och smör fluffigt. Blanda i dom torra ingredienserna och sist smaksättningen efter smak. Ställ kallt en stund.

050

Jag ska nog lära mig göra fina muffins också någon gång men jag lovar att dom var helt underbara.
Så ät och njut
Röda läppar

2 kommentarer:

Mochride - mitt hjärtas röst sa...

De ser goda ut :) Har tänkt göra muffins nån dag så jag kanske också skulle prova det här receptet :)

Nettan sa...

Jag rekommenderar dom verkligen. Så luftiga och saftiga. Lycka till / Nettan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails