2010/11/18

Upp till kamp för att behålla barngruppen

I förra veckan hängde det ett kuvert på Lillys plats på dagis.
I detta kuvert låg information om att gruppen kommer att delas i alla fall.
Snacka om kalldusch. Inget möte, inget muntligt utan bara ett papper som informerade var Lilly skulle vara och hur många barn det skulle vara på varje avdelning.
Bakgrunden till detta är, för er som inte var med då, att hennes grupp är en ren 07:a med 15 barn och denna ska dom nu splittra. Rent idiotiskt. 
Både jag och Rickard var riktigt upprörda och jag kan nog säga att det var nog tur att jag inte stötte på rektorn den dagen. Det hade inte alls blivit bra.
Men nu har jag försökt att få tag på henne på telefon men inte lyckats. Jag har även försökt att parera in henne på jobbet men dom gånger jag sett henne har det inte passat för min del.
Så jag skrev ett mail till henne istället. Det är inte lätt att hålla en trevlig ton när det riktigt bubblar inombords av ilska men jag tror jag lyckades.

“Hej xxxxx

Jag har försökt att få tag på dig och även att parera in när du är inne på jobbet men ej lyckats så jag skriver istället.

Det gäller naturligtvis delningen av gruppen på x. En helt förkastlig lösning på en befintlig grupp som är helt i ålder.

För det första kan jag säga att vi blev mycket paffa av att där hängde ett kuvert med information. Har inte hört något prata om att det var på gång och jag tycker det är mycket fegt att bara informera genom brev när du säkert vet att det kommer att väcka så många frågor. Istället får personalen vår frustration och får svara på våra frågor och det vi har fått veta är delningen pga personalbrist. Och då är ju naturligtvis min fråga hur en delning på gruppen löser detta? För att flytta upp barn nerifrån och sedan i slutänden så är det ändå lika mycket barn på dagiset ändå så var kommer personalen in. Istället för att flytta rundor på barnen som är i samma årskull flytta mer personal. Som sagt så tycker jag det är förkastligt att göra på detta viset.

Det är dessutom synd om dom barnen som blir straffade för att dom är födda i slutet av året. Och för egen del som har ett barn som är lite efter i språket som inte kommer att få den stimulansen utan nu istället får barn som kanske pratar precis som henne.
Hur ska den lösas med gemensamma tider för dessa barn födda -07? Med tanke på att det nu är personalbrist så skulle jag vilja veta hur detta kommer att lösas eller om dom barnen som är kvar på x får vara där och inte göra saker tillsammans med dom "stora". Aldrig vara ute mellan lunch och mellanmål som alltid dom andra är tex. utan ha innelek då. För hur ska en personalgrupp som är liten hinna med även våra barn? Och om dom nu gör det vad är då meningen med att dela?

Jag skulle gärna vilja att du kontaktar mig så jag kan få svar. Kommer dock slåss för en bättre lösning på detta problem. För där måste finnas en bättre lösning än detta.

Mvh xxxxxxxx xxxxxxxxx
xxxx-xxxxx el. xxx-xxxxxxx”

Jag hoppas verkligen det ger något och att dom som tycker som jag verkligen lägger fram det också.
Jag har aldrig sett mig som en stridslysten person men vissa saker får mig verkligen att gå igång. Och detta är väl främst när mina barn inte får det bästa.
Många kommer säkert tycka att jag förstorar upp saker och att det bara är vi föräldrar som reagerar men att barnen snällt anpassar sig. Men jag anser faktiskt inte att det är rätt att dela en grupp som är samma årskull. Det var ju det allt gick ut på närdom byggde om, att det skulle kunna bli åldersbundna avdelningar. Så att ta ett beslut att verkligen dela den gruppen som är helt åldersbunden är helt jävla förkastligt.

Hur hårt kan man driva något sådant här utan att det drabbar barnen? Är det ok att skriva till tidningar?
Jag vet inte men jag kommer att stå på mig även om jag inser att man är ganska liten mot dom som bestämmer.
Jag hoppas jag får fler med mig för ju fler som är pådrivande ju svårare måste det vara för henne att stå fast vid det. Eller?
Vi får väl se vad som händer men jag hoppas att hon tar kontakt så jag kan få svar på alla frågor jag har.

Ps. Jag är van vid både schemaläggning och planeringsarbete så det är inte bara något jag skrivit till henne. Där finns alltid fler lösningar. 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails