2010/11/02

Nostalgitripp a´la Nettan

Idag har Tobias namnsdag.
Och det får mig osökt att tänka på en kille jag var kär i när jag var 10-11 år sådär.

Vår granne hade en lillebror som ibland var på besök. Han var 16-17 år och hade sådan där typisk tramsig pubertetsmustasch. Ni vet en sådan fjunig sak.
Dom gånger han var på besök var jag ofta inne hos grannen. Sedan satt jag där i sängen med honom och pratade musik och ville verka så gammal. Ja, herregud :-).
När jag insåg att han inte alls ville vara min pojkvän blev jag väldigt ledsen men bestämde istället att en eventuell framtida son skulle heta Tobias. Detta gick över fort eftersom jag i princip blev kär en gång i veckan.

Men vissa var jag kär i länge.
Killar i vårt umgänge som man var tillsammans med och som man kunde ligga och hångla med i timmar.
När man som 12 åring fick sova i tält tillsammans med bästisen Mia och 2 killar. När jag nu vet vad man hittar på i ett tält i den åldern så vet jag också att tjejerna kommer INTE få sova i tält när dom är så gamla ;-).
Hångel, hångel och åter hångel. Och även lite tafs.
Ja dom där bröderna hade vi mycket roligt med. Nu menar jag faktiskt inte enbart en massa snusk även om det kanske lät så.
Så nostalgisk jag plötsligt blev men i det bostadsområdet i GrannHålan har det mesta hänt.

Jag kan tycka det är synd att tjejerna inte får möjlighet att uppleva ett sådant område.
Där kryllade av barn i alla möjliga åldrar.
Hur man på sommarkvällarna samlades på lekplatsen och sedan lekte dunkgömma eller någon annan lek som var väldigt populär där men som jag inte kommer ihåg. Alla var ute och lekte. Inga satt inne framför tv eller datorer som det är nu.
Diskon, skytte och massa annat som ordnades i kvarterslokalen för oss barn.
Tryckare som man gärna dansade och hur det pirrade när man blev kysst första gången, naturligtvis av en av bröderna.
När man satt på Mias rum och pratade killar och andra viktiga saker :-).Hur en klasskompis ordnade landhockeyskola och naturligtvis var jag med där några gånger tills jag insåg att jag hade absolut ingen talang för det. Men där var ju ett gäng killar :-).

Ja det var tider det.

Till dig Mia

Men som sagt.
Idag har Tobias namndag och av det blev det något helt annat ;-).

1 kommentar:

Katrin sa...

Herregud så längesen man hörde denna låten, tack för påminnelsen, den är så himla bra!!

Katrin

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails