2010/11/23

Var rädd om maten-vecka

Vet ni om att det är
Var rädd om maten-vecka 
denna vecka?

Aldrig hört talas om det? Det hade inte jag heller förrän häromdagen då dom gjorde reklam för det på Spotify (ja, jag har bara gratisversionen men så får man ju reda på sådan här bra saker istället).
Det går ut på att man ska tänka på vad man handlar och vad man gör av med för mat och ta tillvara på allt. Man ska helt enkelt inte slänga maten utan blir det rester så ska man använda dom till nya maträtter.
Jag tror det kan vara bra att bli påmind om att ta till vara på allt ibland. Jag försöker att använda rester till dagen efter och vi har gör nästan alltid så pass mycket mat till middag att vi får matlåda med oss till jobbet.
Bra för plånboken och bra för miljön.
För visste ni att vi slänger var 4:e påse mat som vi bär hem?
Det är ganska skrämmande faktiskt. Mat som slängs fast den kanske är kännbar.

Jag försöker att tänka på inte helt gå efter datummärkningen på förpackningarna. Det är något som jag har blivit bättre med dom senaste åren även om jag skulle kunna bli mycket bättre ändå. Förr kunde jag slå ut en mjölk som gick ut samma dag utan att verken lukta eller smaka. Nu luktar jag och tycker det luktar sådär och frågar alltid Rickard. För just flytande mejeriprodukter luktar inte gott alls även om det är en vecka kvar på bäst-före.
Jag använde i helgen en oöppnad grädde som hade gått ut 5 dagar innan samt en cream fraiche som även den var några dagar gammal. Och jag ska erkänna att jag var lite skeptisk först men kände själv att det luktade som det brukar göra och tyckte det var synd att slänga.

Något jag definitivt måste tänka på är att sluta köpa morötter. Jag har pippi på att köpa morötter som sedan bara ligger och gror i kylen. Kära maken kommer sitta och nicka när han läser. Men sen är det ju så bra att ha hemma när man behöver dom. Fast det är klart, då har dom ju ändå långa blast och ser allmänt siggiga ut så då får jag ändå köpa nya Blinkar. Ja, ja något jag måste tänka på i alla fall.

Så denna veckan försöker jag verkligen tänka till för att det inte ska bli något att slänga. Jag hoppas att jag lyckas och jag hoppas att det få mig att tänka även i framtiden. Vi behöver spara på jordens resurser och vi behöver alla hjälpas åt. Om alla gör lite kommer vi i slutändan spara mycket.
Så antag utmaningen du med och gå med i

Var rädd om maten-vecka

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails