2010/06/30

Recept x 2 på muffins

Jag fick en kommentar om mina muffins.
Recept efterfrågades. Och efter att nu äntligen ha smakat dom så kan jag med glädje lägga ut recepten. Och min favorit var jordgubbsmuffinsen. Dom var så saftiga och goda.
Här kommer recepten:

Jordgubbsmuffins (12 st på muffinsplåt)

008

3 msk margarin
2 dl strösocker
2 ägg
1 1/2 dl naturell yoghurt
5 msk mjölk
5 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1-2 tsk vaniljsocker
250 g jordgubbar

Ställ muffinsformar i en muffinsplåt för bästa resultat.
Blanda först margarin och socker i en bunke. Rör sedan ner ägg, yoghurt och mjölk och rör runt tills du får en slät smet. Tillsätt mjöl och bakpulver. Hacka jordgubbarna och rör ner dem i smeten. Häll smeten i formarna och grädda i ugn ca. 25 minuter på 200 grader.

Jag skulle tro att man kan variera jordgubbarna med andra bär eller frukter.

Chokladmuffins med chokladbitar (16 st stora/muffinspanna)

018

6,5 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
4 msk kakao
1 dl choklad hackad i grova bitar
200 g mjukt smör
3 dl socker
3 ägg
2 dl mjölk

Sätt ugnen på 200 grader
Smörj muffinsplåten.
Vispa ihop smör och socker några minuter. Tillsätt ett ägg i taget under kraftig vispning. Tillsätt sedan vetemjöl, bakpulver, kakao, chokladbitar, salt och mjölk. Rör ihop till en jämn smet. Fördela smeten i formarna. Häll lite över halva formen. Grädda i 25-30 minuter. Mindre muffins gräddas på 225 grader ca 10 minuter.

Jag använde 5-6 msk kakao för jag gillar riktig chokladsmak. Jag hade sedan mörk choklad smaksatt med hallon som jag hackade. Nästa gång ska jag faktiskt prova göra chokladmuffins på det första receptet eftersom det var både lättare och snabbare att röra ihop.

Smaklig spis

2 kommentarer:

Mochride - mitt hjärtas röst sa...

De ser jättegoda ut. Jag har aldrig gjort muffins med jordgubbar, det ska jag prova.

Camilla sa...

Tack för receptet! Måste provas vid tillfälle! Tror jag lägger till dig på bloglovin minsann så jag inte missar eventuella framtida recept :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails