2010/06/21

Köandets oskrivna lagar

Det är så härlig när man står i kö.
NOT.
Stod i kö tidigare idag. Framför mig stod ett par som inte luktade allt för gott. Det luktade både smuts och unken svett. Så jag höll mig några steg bakom. Vi kan kalla det säkerhetsavstånd för att jag inte skulle se kontokoder ;-).
När dom betalade la jag upp mina varor men jag stod fortfarande på “säkerhetsavstånd”.
Och bakom mig står en man som tar det ena steget efter det andra närmare mig. Jag känner hur han till slut står enda uppe på mig i princip. Och suckade gjorde han också. Jag kunde känna hans andedräkt i nacken på mig. Ryser.
Jag orkade inte bråka. Jag ska ju inte stressa på min fritid har jag bestämt. Men jag kände ändå hur det bubblade lite i mig. Jag ville egentligen vända mig om och säga till honom att det går inte fortare även om jag går längre fram. Han var ändå tvungen att vänta tills jag var färdig.

Jag vet faktiskt inte varför man väljer att ställa sig enda inpå den som står före en i kö. Det går som sagt var inte fortare.
Visst jag kan säkert sucka lite när jag står i kö om det går sakta och man har lite bråttom men jag pressar inte på för det.

Och det sägs att vi svenska älskar att stå i kö.
Det vet jag inte om jag kan hålla med om. Men jag kan nog hålla med om att vi är noga med köandets oskrivna lagar.

*Vänta snällt och tyst
*Noga med turordning, alltså ingen som får tränga sig. Frågar någon med en eller två varor brukar det vara ok. Men glöm absolut inte att fråga annars blir det mutter
*Nåde den som vänder sig om och tittar på dom bakom
*Öppnas en ny kassa springer siste man först varav denne får lite sura blickar. Men ändå är det så man ska göra

Har jag glömt något som är typiskt vårt köande?

Men det enda jag verkligen avskyr med köande är just det när bakomvarande står kloss in på mig.
Därför gillar jag självskanning med självbetjäning som finns på bl.a. Maxi. Löv it :-).
Och jag har lite svårt att förstå varför man väljer att handla vanligt när man kan skanna själv. Men det är ju upp till var och en men det går så mycket fortare. Och oftast slipper man jobbiga köer.
 

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails