2012/11/14

Jag kan inte låta bli att fundera på sammanhanget

Jag kan faktiskt inte låta bli att fundera på hur det kommer sig att ett främlingsfientligt parit i dagens Sverige går framåt så mycket.

Jag kan inte låta bli att fundera på om det är så att det på grund av det hårda klimatet som finns idag. Där skyddsnät efter skyddsnät sakta plockas bort för utsatta medan de som befinner sig på samhällets topp bara roffar åt sig mer. Att på grund av klyftorna som bara bara växer och växer så vill en del hitta andra som får ta skulden istället för de som har orsakat Sveriges girighet.

Är det inte då lägligt att skylla på invandrare? Att ständigt ge dem skulden för att Sverige håller på att bli ett land där “sköt dig själv och skit i andra” snart skulle kunna tryckas som valspråk på kronan.

Att folk är sjuka och arbetslösa men sopas under mattan för att vi är minsann ett rikt land som tar hand om våra medborgare. Jag vet inte när de som sitter och bestämmer ska inse att det gäller att ta hand om alla och inte bara de som ger dem ännu mer. De behöver ta ansvar och inse vad de gör när de sopar banan för de främlingsfientliga. För det är precis vad som händer när klyftorna gapar större och större.

Jag ser i alla fall ett samband när syndabockar ska utses och hur lätt det måste vara att komma in på sin vita häst och anses som “räddare” och skylla allt på invandrare.

Det är så frustrerande att folk verkar gå på detta. Att man inte kan genomskåda vad som håller på att hända.

Det finns en massa konstiga “affärer” som är avslöjade om politiker genom åren. Dessa verkar som en piss i Vättern även om det visat på oärlighet med otroheter, skumraskaffärer och tobleroneköp. Men det som händer nu är ingen piss i Vättern eftersom det skapar enorma ringar som andra sitter och fångar upp och gottar sig åt.

Det är inte ok att som vuxen riksdagsledamot och ännu högre springa och kalla andra hora och blatte-lover. Det är inte ok någonstans. Det är sådan högstadiekänsla på allt så det är skrämmande. Att inte kunna ta en helt rak debatt utan istället, när det inte går som man vill, bli otroligt otrevlig verbalt och ständigt gå till personangrepp.

Man skulle önskat att vuxna människor hade vetat bättre. Att vuxna människor inser vad de gör mot andra människor. Jag vet faktiskt inte vad det solidariska samhället har tagit vägen, där alla hjälpts åt och där alla har en möjlighet.

Nej jag har inte en susning och det skrämmer mig. Men jag kan inte låta bli att fundera på sammanhanget.

2 kommentarer:

Yohanna i Las Palmas sa...

Uff det är en sån svår fråga och den gör mig väldigt rädd också. Hur ska det bli om det tappas all medmänsklighet till slut.
Här kämpar vi med samma problem, det rika blir rikare och de fattiga fattigare. Hur kan det komma sig?

Hälsningar
Yohanna
som skickar med en länk om du skulle vilja hänga på:
http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/november/real-life-julpyntning-2.html

Nettan sa...

Har helt missat din utmaning och inser att det är torsdagkväll nu :-(. Men det blir väl fler spännande eftersom det är veckoutmaning. / Nettan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails