2012/11/25

Hemmafruarnas hymn

Vissa låtar är för alltid förstörda. Inte för att de varit något bra innan men nu kan man inte höra utan att man hör det där andra. Låt mig utveckla.

Min vän har konstant sjungit E viva Espania med en helt annan text än ursprungstexten. Och den “nya” texten sitter liksom efter att vi för 15-20 år sedan sådär gick en hel festdag och sjöng på denna. Jag minns inte om vi fick applåder från mer än våra blivande makar.

“Jag tar den k*ken i min mun, E viva Espania” med finsk brytning.

Så när hon skrev till mig igår om att det var någon som skulle sjunga denna i tv, originalet förstås, så har jag kommit på mig själv med att gå och tralla på hennes version. Problemet är väl kanske då att jag kommit på det efter en stund och det är kanske ingen text man vill lära barnen. Jag vill ju inte bli kallad på samtal till skolan för att förklara varför mina barn sjunger oanständiga låtar. Men det bara ploppar upp. Den bara är där och den är så dålig. Men ändå, ändå sitter jag här till och med medan jag skriver och småtrallar på den.

Hemmafruarna har fått en ny hymn.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails