2012/01/22

Utmaning: Ord 3, Tomat

Då har det trillat in lite mer ord på utmaningen. Så håll i er nu för kommande ord jag ska ge mig på är Venus, barns tankar och funderingar samt Ajax fönsterputs. Där är fortfarande möjlighet att ge mig fler ord om det är något ni tycker är missat med dessa. Men just nu ska jag briljera med ordet tomat.

014

Ibland när jag är på affären, inte här i Hålan då eftersom det enbart finns vanlig- och kvisttomat här, kan jag blir lite fundersam på vem som kommer på alla tomatsorter. Helt förståeligt när dom är röda men när jag tittar på randig tomater som är mörk, mörk röda då kommer dom där tankarna som jag får ibland. Dom där som gör att jag ibland funderar på om man är som man ska för inte kan andra gå och fundera på hur tomater kommer till Blinkar. Men hur kommer man på att man ska odla fram en randig tomat? Jag är ingen sådan som vet hur korsplantering eller vad det nu kan heta, går till. Är det kanske så att man bara råkar lägga en mörkröd kärna alldeles för nära en gul? Vips så har dom blivit nära vänner och upp kommer plötsligt en randig tomat. Ungefär som när man häller röd saft i en vit pelargonia så blir det rosa blommor. Detta var något jag bara råkade komma på när jag av någon anledning tömde glaset i krukan istället för i mig själv. Det tog ett tag innan jag fattade att det var jag som hade ordnat det så alla var väldigt konfysa över den vita pelargonians förvandling. Jag sa dock inget eftersom kvinnan som ägde blomman var väldigt rädd om sina blommor och var en jäkel på det också. Det blev liksom min och blommans lilla hemlighet. Och det verkar vara samma med dom randiga tomaterna. En liten hemlighet tomaten och odlaren mellan. Hmf, kan jag tycka för jag är fortfarande nyfiken på hur denna lilla skapelse kom till.

015

    

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails