2012/01/10

Pjong, där kom den

Visst ser man Stig-Helmer framför sig när man tänker på järnvägar? Jag har lite svårt att förstå fascinationen över just tåg och järnväg. Det var i alla fall fram till idag när vi skulle dra fram historia om järnvägen, som skulle få plats på 1 a4. Detta var inte lätt kan jag meddela. Men herregud vad jag har suttit och läst och kollat bilder. Det är riktigt intressant hur allt har vuxit fram. Och tittar man sedan på när den första tunneln byggdes var det fångar som fick spränga och sätta sina liv till. Men kroppsstyrka stod dom med sina hackor och spadar och grävde fram en liten dit i taget. Idag har vi borrar som Åsa (Hallandsåsen) med en borrdiameter på 10,2 meter. Lite skillnad.
Att sedan jämföra hur vagnar såg ut för att inte tala om hur loken utvecklats från stora, vackra, svarta monster till oranga tråkiga lådor.

Nu växer snart Stig-Helmertofsen upp på mig tror jag.

Det är när man sitter och letar historia på en sådan ändå relativ kort period som man faktiskt inser hur jäkla fort utvecklingen har gått det senaste seklet. Människor som man träffat som varit födda i början av 1900-talet har varit med om en otrolig utveckling. Det är inte riktigt samma utveckling nu kan jag tycka för nu finns det helt andra resurser än då. Tänk att då varit med om när bilarna började rulla på vägarna som gjorde att man kunde åka några mil och utforska mot idag när vi faktiskt är ute i rymden och utforskar. Det är verkligen häftigt.

Pjong, där vecklade den ut sig, Stig-Helmertofsen.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails