2012/01/23

Så jäkla häftigt

Jag har idag sett så mycket sprit som jag aldrig i hela mitt liv gjort, allt som allt.

Att komma in på studiebesök på Absolut Vodkas höglager i Åhus var en helt ny upplevelse. Det är svårt att förstå storleken på det men jag kom i och i princip bara stod och gapade. Fy fasen vad häftigt. Vi stod på en brygga och framför oss reste sig 10 stycken hyllor upp mot taket. I varje stallage befann det sig 11 pallar upp och 66 pallar bort. I varje stallage alltså. Mellan stallagen körde en helt automatisk robottruck som hämtade pallar på alla möjliga plan och körde upp pallar på alla möjliga plan. När vi sedan lämnade detta gigantiska lager och gick in genom nästa dörr så kom vi till ett lika stort lager. Jag tror det är svårt att förstå min fascination över detta om man inte varit där och detta området är helt nytt. Det var definitivt det bästa studiebesöket hittills för det har gjort att jag har förstått hur stora stora lager verkligen är. Och jag skulle tippa på att detta ändå var ett litet höglager.

När jag gick där försökte jag briljera mig själv genom att försöka räkna ut hur mycket sprit där fanns men jag gav upp ganska fort.

Varje stallage har 11 * 66 = 726 pallar
I båda lagerna fanns 20 stallage,  20 * 726 = 14 520 pallar

Och detta är enbart pallar. Jag kollade lite snabbt och på hela pallar, om jag nu räknade rätt vill säga, fanns 5 lager med 12 lådor och varje låda innehåller 9 liter.

Varje pall innehåller 5 * 12 = 60 * 9 = 540 liter

Detta skulle då betyda att om där enbart finns hela pallar och jag har räknat rätt så är där

14 520 * 540 = 7 840800 liter Absolut i diverse smaker.

Detta lagret har en omsättningshastighet på ca 22 vilket innebär att lagret varar ca 1,5-2 veckor. Sug på det ett tag. Nästan 8 miljoner flytande vätska som enbart räcker i 2 veckor. Jag är faktiskt lite mållös nu när jag själv faktiskt har fått fram dessa siffror (om dom nu stämmer för det finns det inga garantier för).

image

Lite svårt att se men något liknande och det går ändå inte att riktigt se och förstå om man inte sett det. Så jäkla häftigt.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails