2012/01/31

-Mamma, när jag blir mamma…

-Mamma, när jag blir mamma kan ni inte bära mig längre. Då orkar ni inte det. Hon såg sådär förnuftig ut som bara hon kan göra när hon börjar förklara och berätta.
-Nej det gör vi ju inte svarade jag.
-Då ska jag bo i ett annat land fortsatte hon.
-Men det bli långt från mamma ju påpekade jag för henne.
-Ja svarade hon med ett litet fnitter. Men vem ska köra min dit då?
-Då är du så stor så du säkert kör själv.
-Jaha, sa hon. Då tar jag lilla blå så får ni bara köra med den stora bilen till jobbet. Fast när jag är mamma ska jag inte gå på dagis utan jag ska gå på en mammaskola. En sådan mammaskola som du går på sa hon till mig.
-Det kan du ju göra svarade jag med ett litet leende på läpparna.

Ett leende som kommit av att jag fick denna härliga diskussion på morgonen enbart av att jag sa till henne att hon var min stora tjej. Se hon har varit utan blöja två nätter och det har gått jättebra. Verkar som om hon är beredd att släppa den nu eftersom det var hon själv som ville denna gången. Dom andra gångerna vi har försökt har det nog varit mer vi som tyckt att det varit dags. Men det insåg vi snabbt att det inte var. Kan säkert vara att det är en sak som hon verkligen kan bestämma själv över. Men nu verkar det vara på g. Yeay.

1 kommentar:

Barnens Hjältar sa...

Det är så härligt med ungar och deras resonemang :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails