2012/01/07

Nettans Tiramisucupecake med kaffe

Fick en förfrågan om jag kunder göra cupecake med italienskt tema. Jag funderade ett tag på hur jag skulle lösa detta. Jag började tänka i banan att göra frosting som var grön, vit och röd. Jag vet inte men jag tyckte det var lite tråkigt så jag funderade lite till. Och eureka, jag kom på det. Tiramisucupecake. Nästa dilemma blev att luska ut hur jag skulle lösa detta med smakerna och jag var ute och läste om olika sorters tiramisu. Så till slut lyckades jag få ihop en alldeles egenkomponerad cupecake, vilket jag förövrigt är mycket stolt över att klarat av.

Vaniljmuffins med kaffe (12 st i muffinsplåt)

125 g smör014
2 dl strösocker
2 ägg
1,5 dl mjölk
1-1½ krm vaniljarom
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Blanda mjöl och bakpulver i en skål. Vispa rumstempererat smör och strösockret luftigt. Häll i ett ägg i taget och häll sedan i mjölk och vaniljarom. Rör snabbt ner mjölblandningen.
Ställ muffinsformar i en muffinsplåt och fyll ca 2/3 med smet. Grädda i 12-15 minuter (känn med sticka) i 200 grader mitt i ugnen. Låt svalna.

Brygg en kopp starkt kaffe och låt svalna. Häll i någon tesked strösocker och blanda rund. Skär av toppen på muffinsen och häll ca 2 teskedar med kaffe på den kalla muffinsen som får suga åt sig det i mitten.

Mascarponefrosting

3 dl grädde018
1 pkt (250g) mascarpone
1 dl florsocker

Vispa grädde, bara så pass mycket att det bildas små toppar. Vispa ihop mascarpone och florsocker. Klicka i mascarponeblandningen i grädden och vispa ihop det snabbt till en fast frosting. OBS! Vispa inte för länge för då blir det grynigt. Spritsa med en gång. Frostingen blir sådär härligt vit.

023

Pudra, med en finmaskig sil, kakao över alla cupecake.

003

Dekorera med rosetter gjorda på kolasnören.

Voila, Nettans tiramisucupecake som blev mycket smarriga om jag får säga så själv.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails