2012/01/22

Utmaning 1: IKEA

Nu har jag fått lite ord till min utmaning, att kunna skriva om vilket ord som helst. Detta ordet har ni valt till mig och jag väljer ut 7 stycken, om det nu blir så många. Jag har nu potträning, tomat och IKEA. Tre helt olika ord. Vissa lättare än andra men det är väl det som är själva utmaningen. Att jag ska kunna skriva om vilket ord som helst oavsett om det är lätt eller svårt. Jag har i alla fall valt att börja med följande ord: IKEA

Nu är det så att IKEA har funnits med mig i hela mitt liv eftersom min pappa jobbar där och gjort så länge jag kan minnas. Jag minns många av varuhusets alla förvandlingar. Avdelningar som flyttats, väggar som flyttats och ramper som tagits bort. Jag minns när dom stora rullarna med mattor fanns där och jag minns den där karaktäristiska gummilukten som fanns runt dom. Detta är en av lukterna som jag ibland kan känna när jag går genom mattavdelningen även om den inte ens är i närheten av den där lukten av mattorna på dom stora rullarna.
Jag gillar även lukten på tag-själv-avdelningen, ni vet den avdelningen där alla platta paket ligger och man plockar dom till dom stora vagnarna. Jag vet egentligen inte vad det är för lukt där men den påminner mig om när jag var liten och jag var med pappa på jobbet. När jag gömde mig bland pallar i hyllorna, bland skitiga paket av hård kartong. Och ska jag försöka mig på att förklara lukten så var det denna kartong som luktade tillsammans med allt smuts som fanns på dom. Inte mycket till att förklara men ändå.
Mina syskons mamma jobbade också där fast hon hade den stora äran att jobba i glassbaren som det så fint hette då. Då låg den i anslutning till restaurangen och där fanns en uppsjö med olika sorters glasser till olika sorters glasskreationer. Jag minns att hon alltid bjöd på en valfri glass, för det fick hon tydligen göra till sina anhöriga då. Där åt jag många Coca cola-floater. Ja, jäklar vad gott det var. Har försökt mig på det här hemma med aldrig lyckats få dom IKEA-style.

Mina två första jobb var även på IKEA. Jag hade mitt första sommarjobb som städar. En hel sommar började jag klockan 6 för att städa på textilavdelningen. Med små spackelspadar och lacknafta skrapade jag klisterlappar från golvet som kunderna slängt där när dom vägt fel. Mina händer var ofta torra och nariga över alla medel. Pratar vi lukter så kan jag säga att på textilavdelningen luktar det väldigt speciellt. Där är det alltid ett lager med textildamm under alla bingar och detta luktar starkt. Det där dammet satt sig dessutom i näsan och i munnen så även dom var nästan jämt torra. Det var en riktigt hård sommar och jag beundrar alla som jobbar så dag ut och dag in.
Mitt andra jobb var mycket lättare. Lekhagen med en massa barn. Jag hade vissa kvällar i veckan som jag satt där och hade jag tur var där inga barn och jag kunde plugga istället. Mycket smidigt.

Nu går snart denna eran i graven när hela varuhuset ska flytta till nytt hus. Detta nya hus kommer nog att se likadant ut som alla andra hus och jag tycker faktiskt det är lite sorgligt. Speciellt eftersom jag varit med så länge även om besöken nu är sporadiska med några månaders mellanrum. För vem kan klara sig utan IKEA-ljus?

Glöm nu inte lämna fler ord som ni vill att jag ska skriva om.

2 kommentarer:

blogg.nsk.se/tantskarp sa...

Då passade ju ordet bra:-)

bra jobbat!

mvh Tant Skarp

Nettan sa...

Tackar :-) / Nettan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails