2012/01/13

Fredagen den 13:de och annat skrock

Blir det några kalla kårar längst med ryggraden nu?

Har vi mer otur denna dagen? Enligt ett försäkringsbolag som gjort en undersökning är det snarare så att olyckorna minskar något denna dagen. Och detta är ju en lite intressant vändning. Men frågan är kanske om det inte är så att alla som känner lite obehag av denna dagen är extra försiktig just därför. Dom tänker sig kanske för en extra gång oavsett vad som ska göras och så blir det att olyckorna minskar. Jag tycker själv, om jag nu får säga så, att detta är en helt logiskt förklaring till varför det är så.

Det där med skrock är ganska intressant att läsa om faktiskt. Jag har själv varit en mycket skrockfull person vad gäller vissa saker men som tur är har jag blivit vuxen och mycket har nästan försvunnit.

Att det just har blivit fredagen den 13 tvistar de lärda om, alltså inte jag. Där finns bud på allt från att dom var 12 runt bordet med Jesus och så kom Petrus, bedragaren eller något liknande. Ungefär samma som i nordiska mytologi där den ondskefulla guden Loke kom till Valhall och sedan gjorde att Balder blev ihjälskjuten. Men det fanns även tecken på att 13 var oturstal innan vår tideräkning också. Antika trolldomsböcker visar på att talet användes i förbindelse med formler och förbannelser som riktade sig mot underjordiska makter. Detta är bara några av teorierna om hur denna dag uppkommit.

Det är lite komiskt att det på slutet av 1800-talet uppkom “13-klubbar” som verkade för att visa att “13-vid-bordet” skrocken inte stämde. Att när där blir 13 runt ett bord kommer den ena att dö inom ett år. När dom ändå var i faten passade dom på att visa att annan skrock inte heller var något att vara rädd för. Dom gick under stegar, krossade speglar och åt med en massa välta saltkar på bordet.

Just talet 13 är nog det skrock som fortfarande lever kvar ganska starkt i samhället. Det är bara att titta på en del stora hotellkedjor som inte har ett enda rum som 13 finns med. I Turning Torso är plan 13 ett serviceplan där det aldrig kommer att finnas boende eller permanenta arbetare på. Så visst är det så att 13 fortfarande lever som en liten hotfull siffra. Och inte nog med det så kommer det att komma ett förödande asteroidnedslag 2029. Datum för detta är den 13 april och naturligtvis är detta en fredag.

Andra lite roliga skrock:
-Att trampa på A-brunnar ger otur i kärlek
-Att gå under en stege ger 3 veckors olycka
-Att krossa en spegel ger 7 års olycka
-
 Man ska knacka med knogen i trä och komplettera med ramsan peppar, peppar ta i trä för att förhindra att något otrevligt man sagt ska drabba en. (Denna erkänner jag mig skyldig till att använda)
-Att lägga nycklar på bordet. Kan komma från bruket på vissa hotell, där damer som erbjuder sexuella tjänster visar detta med att de har egen rumsnyckel, som de lägger på bordet bredvid sig. Något att tänka på kanske.
Ja, där finns ju många, många fler skrock än dessa.

Är du skrockfull av dig?

2 kommentarer:

Västgötskan sa...

Beror på. Egentligen inte. Jag lägger alltid nycklar överallt utan någon direkt eftertanke. Jag har ägt en svart katt och överlevde det i 12 år.. ;-)
Däremot säger jag nog peppar peppar ibland och undviker att krossa speglar. ;-)

PS. Du har så roliga och tänkvärda inlägg, så du har en award att hämta hos mig. :-)

Nettan sa...

Tack, vad glad jag blir. Sådana ord gör mig extra lång ;-). Jag ska ta tag i den i morgon för nu väntar sängen. / Nettan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails