2012/01/29

Det var en gång…

006

Det var en gång en gammal lönespec. Detta är min första hela månad, juli 1995, som jag fick lön för. 59 kronor i timmen, herregud vilken slavlön. Jag jobbade dessutom heltid och fick ut den astronomiska lönen av 7637 kronor. Helt otroligt men det var mängder med pengar för oss då. Jag hade bara haft 750 kronor i studiebidrag på gymnasiet samt att jag hade ut omkring 1500-2000 kronor från IKEA. Kära maken läste också då och hade riktigt studielån men jag vet inte riktigt hur mycket han hade ut. Med denna inkomst kan man tro att vi bodde i en trång etta eller något liknande men vi hade en trea. Vi hade det knapert men hade ändå råd att gå ut på puben ibland. När jag började jobba bytte vi till en två för att jag hyrde in mig i stan hos en kompis eftersom planerna var att flytta ner dit sedan. Nu blev det ju inte riktigt så men tanken var god. I ett halvår var vi särbos när jag jobbade men sedan fick jag vikariat och kära maken blev färdig med sin skola. Och äntligen kunde vi återförenas som sambos och då hamnade vi ju i Hålan eftersom det var här jag jobbade.

Och sedan har det rullat på. Sedan den första lönespecen har jag fått lönespec varje månad sedan dess. Dom enda tillfällena jag inte jobbat är när jag var sjukskriven 3 veckor för ryggen och när vi fick tjejerna samt nu när jag studerar. I 16 år har jag varit kommunen trogen och gjort min plikt. Och när jag började blev allt av en slump. Hade jag fått jobb någon annan stans hade vi troligtvis hamnat med boende där. Tänk vad slumpen gör. Hade jag inte hamnat här hade jag aldrig träffat många av dom otroligt härliga människor som jag idag känner. Slumpen har kanske en mening.

Ps. Dessutom kunde dom inte stava mitt namn. Jag vet inte hur länge jag försökte få rätt namn på mina specar men det dröjde länge innan det blev så. Jag menar, Janett? Jag vet inte hur många gånger jag får stava mitt namn. Att det ska vara så svårt att stava ett helt vanligt namna utan z:an. w:n eller andra konstiga stavningar som verkar finnas på diverse namn. Men mitt namna stavas som mitt namn, JEANETTE.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails