2011/07/05

“Så här fyller du enkelt i din ansökan om studiemedel”

Satt mig i lugn och ro vid datorn. Knappade in CSN på Google för att göra det lättare och ha en fin rullgardin med bara mina vanliga sidor. Vill ju inte inkräkta på deras plats precis.

Startsidan visade upp sig. “Så här fyller du enkelt i din ansökan för studiemedel” stod där och jag klickade glatt in mig. Du kan logga in med personliga uppgifter eller med ditt Bank-id. Men vad bra tänkte jag och plitade ner mitt Bank-id, naturligtvis med kära maken vid sidan om eftersom jag egentligen inte alls kan mitt Bank-id själv. Nu visade det sig dock att jag tydligen kunde det helt själv ändå fast jag inte trodde det. Pling, det finns inga verkliga ljudeffekter på CSN så jag gjorde en liten egen, lite mer för spänningen skull.

I en liten ruta stod det ett snällt litet tips:
”Har du rätt studietid, omfattning, beräknad inkomst färdigt så går det fortare”
Jomen det visste jag nog så jag fortsatte på steg ett. Jag fyllde lätt i vilken utbildningssort det var och vilken studieort. Detta gick ju som en dans. Så kom jag då till första problemet. Utbildningen. Det fanns två stycken som matchade min utbildning men problemet är om jag kunde välja vilken som. Det är så långt namn på utbildningen så den fick inte plats i själva rutan. Men jag klickade till slut i en av dom. Nu hade mitt lugn börjat ersättas med lite stirrighet, men bara lite. Klickade på fortsätt.

Studietid stod det i nästa ruta. När jag då gjorde beräkningar på veckor så stämde ju det inte alls. Jag fick det till 18 veckor nu på höstterminen och bara 21 veckor på vårterminen. Det spelade ingen roll hur många gånger jag klickade på den där beräknaknappen för den visade samma hela tiden. Nu var faktiskt stirrigheten ett faktum. Jag svor lite och klickade in mig på skolans sida för att se hur föregående terminer sett ut. Pling, nej fortfarande bara egna ljudeffekter. Då visar det sig att andra året är ganska långt eftersom man börjar i början på augusti. Men hur fyller man i det utan slutdatum. Svor lite igen över varför dom envisas med att ha veckor när jag ska läsa en utbildning på heltid som ger 425 yh-poäng. Hur svårt ska det vara att dra det på fyra terminer. Nu var inte bara min stirrighet och min frustration ett faktum utan även dom pulserande blodådrorna under håret i tinningen.

-Jävla skit. Varför ska dom göra allt så jävla krångligt för mig för muttrade jag till kära maken samtidigt som jag stängde ner.

Enkelt att fylla i min ansökan? Kanske om man följer tipsen och lämnar stirrigheten i ett annat rum. Jag gör ett nytt försök i morgon tror jag.

2 kommentarer:

Barnens Hjältar sa...

Jag har missat att du skall plugga, vad är det du skall läsa?
Jag gick en KY-utbildning och tog examen för sex år sedan men numer heter de Yrkehögskola va?

Lycka till med CSN, de är ju kända för att krångla till det mer än nödvändigt :P

Nettan sa...

Nej det finns både KY-utbildningar och YH, yrkeshögskolan, så det är inte riktigt samma sak. Vad som skiljer vet jag dock inte.
Jag ska läsa till Logistikledare- Distribution och Warehouse Managment. Ska bli spännande.
Ja det är väl bara att försöka med csn ida gigen fast nu har dom stängt. / Nettan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails