2011/07/04

Analysera mera

Satt vid frukosten och Lilly började sjunga lite. Och detta räckte tydligen idag för att jag skulle börja fundera lite.

Mormors lilla kråka skulle ut och åka,
ingen hade hon som körde.
Mormors lilla kråka skulle ut och åka,
ingen hade hon som körde.
Än slank hon hit,
än slank hon dit,
än slank hon ner i diket.

Denna text kan väl alla. Men frågan är vem kråkan är. Varför tar men en metafor till en kråka? För att det ska rimma på åka men annars finns det ju inget positivt alls i det ordet. Hade jag varit barn skulle jag säkert fått men för livet om någon och speciellt min mormor gått runt och kallat mig kråka. Och är det en kråkakråka så är frågan om varför den behöver skjuts alls eftersom den kan flyga.

I brist på andra tankar på morgonen kan det sluta såhär tragiskt genom att analysera sönder en kär gammal barnvisa som säkert ingen tänkt på innan. Men efter lite stimulans utifrån har jag tagit mitt förnuft till fånga, vad nu det är för uttryck. Ja menar, hur fångar man sitt förnuft. I alla fall så googlade jag lite, halleluja för Google, och hittade faktiskt en förklaring.

“Kråka är i det här sammanhanget ett gammalt smeknamn på flicka, därför benämns det som "hon".”

Men fortfarande, varför använde man kråka som smeknamn? Jaja, nog om detta. Nu ska jag ägna mina timmar fram till jobbet i eftermiddag med lite nyttigare saker. Som lite slösurfande kanske.

2 kommentarer:

Västgötskan sa...

Tja, varför kallar många det kvinnliga könsorganet för mus?? :-D

Nettan sa...

Kanske för att så många föröker fånga den och locka den med diverse saker ;-). / Nettan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails