2010/10/22

Intressetest

Var ute och gjorde att intressetest på Platsbanken för att jag bara var lite nyfiken vilka yrken som passar mig.
Jag fick svara på en massa enkla frågor som alla började med:
-Jag är intresserad av….
och sedan kom olika förslag som till exempel:
köra fordon, rita byggnader, skriva, ge råd och stöd till andra och så vidare.
Jag svarade på nästan 100 påstående och tänkte att jag sedan skulle få råd själv med var jag ligger. Kanske få lite tips på utbildningar jag inte tänkt på.
Jag fick följande svar:

“Du är intresserad av yrken som bygger på en nära kontakt med andra människor. Att ge råd och stöd till personer med personliga eller sociala problem kan ingå i uppgifterna. Du kan också arbeta med att planera och leda aktiviteter för barn och ungdomar inom skolan eller på deras fritid.

Yrkesförslag inom området

Denna gruppen hamnade högst upp och gruppen under var något liknande.
Och där var nog inga direkta överraskningar förutom att jag nu ser att jag verkligen ligger i denna grupp. Problemet är ju att jag vill söka mig lite mer bort från den men det är faktiskt svårt.
Jag är en vårdande människa och kommer nog alltid att vara det.
Jag vill hjälpa andra och jag tror i alla fall att jag är en god lyssnare.
Men ändå vill jag prova något annat.

2 kommentarer:

Katrin sa...

Hej!

En liten analys från mig: Jag tror att det är lätt att dra sig åt alternativen som man vet att man kan och är duktig på! Och du är ju som du skriver en vårdande människa och är duktig på det. Jag tror att du kommer att passa i båda yrkena, du får bara fundera några nätter till på vilket du ska prova... :)

Nettan sa...

Jag tror det är en alldeles korekt annalys Katrin. Att man dras till det man kanoch är duktig på. Så jag känner mig ganska våglig när jag väljer något annat :-).

Ha det bra / Nettan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails