2012/12/12

När är det ok att skriva ett hjärta på facebook?

En vän till mig har precis fått reda på att han har kommit in på utbildningen han sökte. Jag skrev naturligtvis grattis och ett hjärta som jag av någon anledning tog bort och skrev bara glad gubbe.

Så började jag fundera på det naturligtvis och tyckte att jag bara var tramsig som gjort som jag gjort. För anledning många gånger att jag använder hjärta är just att jag blir glad för den det berör och är det en status som behöver stöttning så skriver jag hjärta för att visa att jag finns och tänker på vederbörande. Ett hjärta är för mig många gånger en stark känsloyttring i min glädje om man kan säga så.

Men detta är ofta till tjejer som det kommer med ett hjärta på glada statusar. Och det är ju helt fel att det bara är till dem kan jag tycka nu när jag sitter här. Enligt mig förstås. För sedan kommer alla de andra som läser och det finns väldigt många där ute som läser in lite vad som helst i saker. Och jag kan tänka mig att ett hjärta till en manlig vän hade varit en sådan grej.

Sedan att jag skriver hjärtan till tjejer är det ingen som reagerar på. Kan det vara det där typiskt kvinnliga att vi ska visa känslor hela tiden. För ingen har någonsin reagerat över mina hjärtan till en annan tjej. Ingen har någonsin funderat på hur många älskarinnor jag måste ha.

För är det inte det tanken hade blivit om jag plötsligt hade skrivit ett hjärta till min manliga vän eftersom vänner av olika kön inte ska tycka om varandra för mycket. Hm, gör de DET?

Men face it. Jag har faktiskt ett antal manliga vänner som jag skulle kunna överösa med hjärtan bara för att jag tycker om dem väldigt, väldigt mycket som vänner. Jag förstår inte varför man hela tiden ska tänka på vad alla andra tänker. Jag tror jag måste sluta med det.

Tycker du det är ok att skriva hjärtan till nära vänner oavsett kön?

Så åter igen: Grattis Rött hjärta

3 kommentarer:

blogg.nsk.se/tantskarp sa...

Japp, OK oavsett kön.
Men frekvens är en annan sak, skriver du konstant hjärtan till en annan man så undrar man ju lite...
Men jag använder mina hjärtan sparsamt. De dyker upp när jag vill visa extra omtanke eller förstärka en känsla som kanske i sig inte är så allvarlig, ex <3 Bloggen när jag gillar min blogg lite extra pga att den just visat sig extra användbar.

Ngt jag däremot HATAR är alla jävla z:an. KramiZ. *kräks*
(eller *kräkz* kanske det borde stå.)

katarina sa...

håller med föregående talare.. hjärtan är ok till alla om man använder dom med förnuft.. o ang Z är det ju hur fånigt som helst *skratt*

Nettan sa...

Ja så är det nog. Jag är ingen sådan där överdriven hjärtananvändare utan just när det är något speciellt, som en förstärkning. Så det är kasnke dags att prova nästa gång det händer mina manliga vänner något trevligt :-).

Z kan jag bara hålla med om. Ser bara tramsigt ut tycker jag. / Nettan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails