2012/12/17

Gratisreklam

Jag undrar om folk inser hur mycket gratisreklam de hjälper företag med.

Tänk er följande:

Ett företag har en sida på facebook som folk kan gilla. Företaget anordnar en tävling där vinsten är, säg en sak för 200-500 kronor. Det företaget begär är att du ska gilla sidan plus att dela på din sida. Detta är för att fler ska se dess sida och göra samma sak. Jag är inget mattegeni men jag kan ändå tänka mig antalet som detta tävlingsinlägg genererar.

Jag postar och av mina vänner postar 10. Av dessa 10 postar 10 vardera av dessa vänner osv. Säg att det når 10 000-20 000 personer som aktivt är med och delar och gillar. Denna reklam betalar företaget kanske 200-500 kronor som vinsten är.

Så det är bara att inse. Är man företag och vill ha lite gratis reklam ska man anordna en tävling/utlottning för det är sjukt hur snabbt det sprider sig på facebook.

Och ja, det händer att jag också är med och sprider fast då ska det vara något verkligt speciellt.

Och det får mig osökt att tänka på att bloggen faktiskt har en egen fan-page på facebook.

 image

Klicka på bilden så kommer du dit (förhoppningsvis) och kan givetvis gilla. Fast jag har ingen fancy utlottning eller tävling utan tycker väl mest att du ska gilla för att du gillar. No strings attached.

Skulle nu inte länken fungera så heter sidan något sådant enkelt som bloggen heter, The one and only Nettan. Vi, bloggen och jag, hade blivit mycket glada.

Rött hjärta

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails