2012/12/01

Julstress eller jullugn?

Jo men visst. Det börjar lacka mot jul har jag hört.

Så nu är det kanske dags att börja fundera på lite julklappar men samtidigt är det ju gott om tid. Varför stressa upp sig?

Så nu är det kanske dags att baka lite pepparkakor, mandelmusslor och lussekatter men jag vet inte riktigt när det blir av. Jag har, som varje år, varit duktig och köpt både mandelmassa till musslorna och lussekatterna och jag har köpt lite saffran till bak. För varje år köper jag på mig lite saffran när den är billig för varje år ska jag baka både dubbla och trippla satser med lussekatter samt en massa andra saffranskakor, saffransskorpor och annat som smakar saffran. Så jag la mina två nyinköpta kuvert men saffran till högen med fem kuvert som redan låg där. Det brukar aldrig bli som jag har tänkt mig. Men varför stressa upp sig?

För är det något jag tagit lärdom av mig själv de senaste åren så är det att stress lönar sig inte. Jag mår bara dåligt över det så jag försöker helt enkelt att tänka på att inte stressa upp så mycket som det gå.

För det är så för min del att jag har kommit på att julen hänger inte på om jag har bakat pepparkakor, lussekatter, gjort sillinläggningar och en massa julgodis. Det är självklart skitgott men julen kommer liksom ändå oavsett om vi stressar rundor eller tar det lugnt.

Så min filosofi är helt enkelt att då kan jag lika gärna försöka ta det lugnt. De bak jag hinner med är bara bonus. Självklart blir det pepparkakor med barnen men för vår del spelar det ingen roll om det blir innan eller efter lucia. Det är liksom bara att det får göra det. Men jag tänker fasen inte stressa upp mig för det.

Sen är problemet att hålla lugnet när många andra verkar ha sådan stress över vad de ska göra och hinna med. Men jag försöker kränga på mig den där teflondräkten och låta det rinna av. Inte alltid så lätt men det är mitt mål.

Så operation jullugn börjar nu. 

005

3 kommentarer:

JaanaM. sa...

Dumt att stressa. Det man inte hinner med kan man ju ta till nästa jul eller nåt... ;)

Nettan sa...

Precis min tanke. Jag vill känna glädje över julen och det kan jag inte om jag är sönderstressad. Ibland behöver man stanna upp och tänka på sig själv och för min del har det blivit lite förändringar sedan några år tillbaka :-) / Nettan

katarina sa...

finns supergoda lussekattor i butikerna :D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails