2012/12/26

Hur jäkla svårt ska det kunna vara att välja rätt liksom?

Avokado är en ätbar sak som är lite speciell.

Speciell på så vis att det är näst intill en omöjlighet att välja en sådan sak som faktiskt är ätbar. Så när jag står där i grönsaksdisken och omsorgsfullt klämmer på ändarna på den där saken och väntar på den rätta stunsen så funderar jag på att välja rätt. Denna gången ska det bli så och jag fortsätter att klämma.

Nej, nej, kanske, ja, nej, kanske, ja. Två ja var allt jag behövde och två ja var vad jag fick. Glad i hågen över att denna gången ha hittat de där perfekta sakerna körde jag hem.

Dela dem och gröpte ur dem, helt enligt tv-kockarnas instruktioner. Sätter gaffeln mot dem och splatt, splatt, svisch. Hade jag inte haft en sådan bra reaktion som jag har, jag är ju liksom mamma och har fångat många mackor halvvägs ner till golvet, hade den där halva saken troligtvis satt sig på fönstret och sakta glidit neråt. Men istället stod jag där men den halva saken i handen.

avokado, omogen, mosad

Sa jag att den inte blir någon guacamole ikväll?

Det är bara att inse att jag och avokado aldrig kommer att bli vänner. Hur jäkla svårt ska det kunna vara att välja rätt liksom?

4 kommentarer:

Carita sa...

Skrattar inte åt din otur och olycka utan mest åt ditt sätt att beskriva en dråplig situation :-)
Maken min säger också att avokadon är svår - så du är inte den enda som kämpar med att hitta den som har rätta konsistensen.

blogg.nsk.se/tantskarp sa...

Tryck på "knoppen". Åker den in i köttet så är avokadon mogen. Sooooo simple.

Tommy sa...

Sv: Tack ska du ha!

Ingen julstämning infann sig och jag gav upp hoppet att försöka pressa fram en krystad känsla.

God fortsättning!

Nettan sa...

Tant Skarp: Jag klämmer på den där förbaskade änden och ändå så är den inte som den ska. Nästa gång ska jag köpa de där dyra som ligger förpackade och som det står mogna på. Kanske det kan bli bra då ;-) / Nettan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails