2011/06/22

Vad betyder ditt namn?

Kan ett namn spegla vem man är. Kanske, vil kollar.

Molly
Betydelse / ursprung: Bitter, den trotsiga, morska
engelska smeknamnsformer av Mary och Maria.

Kan väl inte säga att hon är speciellt bitter. Men jag skriver under på att hon är den trotsiga, fast det har nog mer att göra med hennes ålder än hennes namn tror jag.

Lilly
Betydelse / ursprung: Lilja
Troligen brittiskt ursprung ur ordet lilja, kan dock även vara en förkortning av Elisabeth. Började användas i Sverige på 1800-talet

Min egen lilla blomma som började gro helt utan hjälp.

Jeanette
Betydelse / ursprung: Gud är nådig
Har använts i Sverige sedan 1680-talet och har betydelsen lilla Jeanne, alltså en diminutiv form av Jeanne, som är en fransk form av Johanna.

Ja, vad ska man säga om mitt namns betydelse. Gud finns ju inte med någon har varit världen nådig som satte en sådan här underbar människa till världen. Är lite blygsam en onsdag som denna.

Rickard
Betydelse / ursprung: Mäktig, stark, rik
Från Richard Lejonhjärta, en av Englands ryktbaraste och tappraste kungar, dödades av en bågskyttepil 1199.

Min kära make som är stark och öppnar burkar till mig. Och rik är han också fast inte på pengar utan på sin familjs kärlek.

Nu för tiden har man knappt en aning om vad namn betyder men jag kan tänka mig att man förr valde mycket av namnen efter dess betydelse. Speciellt om det var något namn med någon gudomlig betydelse. Kan tänka mig att det var dom finaste namnen då, när människor var förtryckta från kyrkan. Men det är ändå lite roligt att kolla betydelse.

HÄR kan du själv göra en sökning för att se vad ditt namn betyder

2 kommentarer:

katarina sa...

jag har fått helt rätt namn .. ren oskuld kysk ;) kan det bli mer perfekt

Nettan sa...

Underbart perfekt :-))))

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails