2011/06/10

Manlig strippa V. Kvinnlig strippa

Tjejkväll kan man ibland se på olika ställen. Tjejkväll som i att tjejer går in billigare eller att det gynnar tjejer på olika vis.

I en reklam på radion pratade dom om tjejdag på en affär, en helt vanlig affär.

“Kom till EKO och det finns en massa erbjudande för dig som tjej. Vi kommer även ha en modevisning där du kan se kalsongmodet”

Visst låter det trevligt? Men, och det är ett stort men, jag undrar hur reaktionerna skulle bli om det hade varit en reklam riktad till killar.

För det första hade det troligtvis blivit mutter från tjejerna varför det bara finns erbjudande till killar. Och så hade hela jämnställdhetsdiskussionen blommat upp.

För det andra skulle jag verkligen vilja se hur en modevisning med tjejer i underkläder för killar hade mottagits. Detta är kan jag se framför mig. Hur en hord av feminister går i taket över dom sexfixerade männen som sitter och suktar över dom stackars kvinnornas kroppar. Hur denna hord av feminister i princip skulle anklaga männen för att dra fram sina slanar och dra av sig lite där framför kvinnorna. Så min fråga är var skillnaden ligger i att ett gäng småkåta, sexsuktande kvinnor står och suktar efter manliga modellers kroppar. Jag har svårt att se skillnaden i alla fall. En kåt, glansig blick är samma oavsett om den kommer från en man som tittar på en kvinna som om det skulle vara en kvinna som tittar på en man. Men varför är det då ok för oss kvinnor att bete oss som en hord fjortisar som längtar efter sin första kyss. Ska det vara en del av jämställdheten att det är ok att 7-8 män i inoljade, muskulösa kroppar strippar för en publik bestående av 100-tals skrikande kvinnor? Är det för att kvinnor varit objektifierade så länge så nu är det ok att göra likadant med männen fast vi tycker det är fel med kvinnorna? Eller det är så jäkla enkelt som att kvinnor ska var väsen som är hjälplösa och med hjälp av sina kroppar ska locka till sig dom helt hjärnlösa männen som bara tänker med det lilla huvudet? Ni vet den där synen där män inte har någon egen vilja utan bara styrs av sina lustar, den där förnedrade synen som många verkar ha. Klä dig utmanande och du får skylla dig själv eftersom män inte kan kontrollera sig utan enbart lyssnar på den ryckande baguetten som finns mellan benen. Den där sjuka synen av hur män och kvinnor är.

Men helt ärligt så förstår jag inte riktigt varför det är så. Inte för att jag klagar på att det finns tjejkvällar eftersom det gynnar mig men jag förstår inte varför det ska behövas. Och jag trodde faktiskt att det hade blivit förbjudet att skilja på till exempel priser beroende på kön. För visst kom det en sådan lag eller liknande för något år sedan? Eller den slog kanske aldrig igenom. Hur som helst så skulle jag vilja se reaktionerna om dom på radio gått ut med samma reklam fast riktad till killar. Gnuggar mina händer lite Blinkar.  

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails