2011/06/15

Det är ändå så många som bryter mot lagen så vi ändrar den???

Jag kan inte riktigt sluta fundera på detta med att göra det lagligt att bryta mot lagen.

Anledningen är, som många säkert har läst om, att i 08-land vill man göra det lagligt för cyklister att cykla mot rött samt att cykla mot enkelriktat.
Att cykla mot rött innebär högersväng när det är säkert. Frågan är bara när man anser det är säkert att svänga höger. För det räcker att köra ner i vår lilla Håla så kan man se cyklister svänga ut på en större väg utan att så mycket som att lyfta blicken för att titta om där kommer någon bil. Och en och en annan bil finns här ändå. Så jag som bilist måste slänga mig ut lite mot mitten för att cyklisten kommer i hög fart och tar ut svängen rejält. Och vi har inte ett enda rödljus i vår lilla Håla. Jag vet faktiskt inte om det skulle bli så mycket säkrare för någon. Ändras lagen så att det skulle vara tillåtet är väl risken att dom blir ännu mer nonchalanta eftersom dom nu helt plötsligt har lagen på sin sida.

Men det är inte så mycket att dom vill ändra på lagen som jag reagerar på utan anledningen. När en politiker går ut och säger att “det är ändå många som redan bryter mot reglerna så det är bättre att göra det under ordnade former”. Då blir jag allt lite fundersam.
Man kan inte gå ut och säga att det är ändå så många som bryter mot reglerna så då är det bäst att ändra. Signalerna i detta uttalande skulle mycket väl kunna tolkas, och tolkas, som att bryt regler så ändra vi lagar. Ska vi plötsligt börja ändra på lagar för att dom bryts. Hela tanken är ganska sjuk.

*Det är väldigt många som kör över 30 km/t på denna sträcka utanför skolan så det är bästa att ändra det till 50.
*Alltså på lördagar har vi väldigt många slagsmål och misshandel här men eftersom det är så många så får vi nog ändra reglerna att det är ok.
*Det är så många kvinnor som säljer sig själva över nätet för att få vardagen att gå ihop. Klart dom ska få göra det, dom har ju barn att tänka på.
*Många dagen-efter-bilister åker fast i kontroller. Men det är nog bäst att ändra på detta så dom får köra vidare.

Jag vet att det inte är samma saker som att cykla mot rött men det är själva tanken jag vill åt. Är det ok att ändra lagar för att många bryter mot dom? Absolut inte enligt mig. Inte enbart med ett sådant uttalande. Sedan kan man ändra på grund av andra anledningar men inte för att det “ändå är så många som bryter mot dom”.  Japp, bara en liten onsdagsfundering för att väcka en onsdagstanke. 

2 kommentarer:

Västgötskan sa...

Jag håller med om att hela förslaget osar bränt! Hur tänkte de där...? :-O

Och ännu viktigare fråga: OM de mot förmodan, gör det lagligt, vem är ansvarig om det sker en olycka? Bilisten med automatik...?? :-P

Nettan sa...

Visst kommer det att bli bilisterna som får skulden när cyklisterna cyklar framför bilen. Hela förslaget känns inte speciellt genomtänkt. / Nettan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails