2010/02/08

Det är så tragiskt

Jag tycker detta är så tragiskt och framförallt sorgset att vissa människor inte kan vara sig själva.
Läste om en kinesisk tjej som har blivit helt besatt i att operera sig för att se ut som Jessica Alba för att hennes pojkvän älskar Alba.
Och denna tjej älskar sin pojkvän så mycket och vill inte förlora honom så hon är villig att genomgå detta för honom.

Som jag sa så är det tragiskt att vilja behöva “vara” någon annan. Jag har svårt att förstå hur man vill ändra helt på sig för att få en annan persons beundran. Vad blir det av en själv då? Man tar ju bort en del av sin personlighet när man ändrar sitt utseende helt. Kärlek är ju en helhet av allt man är. Utseende och sitt inre.

Att det sedan finns kirurger som går med på att göra sådant också känns väldigt sjukt.
Hon har blivit lovad att få gratis operationer för att dessa kirurger vill visa hur skickliga dom är.
Var finns den lilla människan i detta?
Ingenstans. Det känns som ett stort pr-trick från sjukhusets sida.
När hon sedan går ut med och säger att hon är en psykiskt svag människa så får man sig ännu en funderare.

En psykiskt svag människa som väljer att operera sig till en annan för att få bekräftelse från sin pojkvän.
Är det någon mer än jag som hur hur fel det låter.

Nej man blir lite mörkrädd när man läser om sådant.
Men sedan förstår jag inte vissa skönhetsideal som finns idag heller.
Jag kan inte se något vackert i förstorade läppar och tuttar som inte alls passar till resten av kroppen.
Jag kan förstå att plastikkirurgi finns och kan många gånger tycka att det är bra för människor som verkligen behöver det. Jag har inte något emot detta så länge det inte går till överdrift. För det är väl det det ofta gör för många. Ska man skaffa sig ett par tuttar så gör dom då så dom passar resten av kroppen. Ska man göra läppar så gör då läppar som inte sticker ut flera centimeter från resten av ansiktet. Ja ni förstår säkert min tanke.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails