2012/03/17

Jag har hört att kvinnor och män hör olika saker

Jag skulle kunna tänka mig att minen “hur-fan-vet-du-det” som jag fick av kära maken igår efter att jag briljerat med min kunskap om danska stjärnborgar (skansar som det så fint heter egentligen men den kunskapen ville jag inte chocka honom med) har jag troligtvis gett honom idag. Kanske inte av anledning “hur-fan-vet-du-det” utan lite mer åt aha hållet.

En ny skrivare har jag haft vid min sida i flera månader. Jag har naturligtvis varit imponerad av att jag kunnat sitta i köket och skriva ut från rummet. Ibland är det inte mycket som behövs för att imponera på mig men just tekniska prylar kan göra det. Kanske mest eftersom jag är så oteknisk.
Så kommer kära maken och flyttar undan mina papper om riskanalys som låg ovanpå skrivare. Så lyfter han på locket, som jag inte hade en aning om att det var, och blottar den fina genomskinliga platta som ligger under. Och just i det ögonblicket skulle jag mycket väl kunna tänka mig att jag såg ut lite som en fågelholk.
Wow liksom. Jag satt och tittade när han tryckte på knappar och jag kände mig sådär tramsigt stolt över hur teknisk han var.

Jag hörde honom mumla något om att jag inte lyssnar på vad han berättar om tekniska saker. Jag försökte minnas men insåg att allt kan inte få plats i mitt söta huvud. Jag har väl sållat bort det som en liten oviktig sak även om det är jäkligt bra att ha. Vem behöver fota gamla foto nu när denna fancy apparat finns. Inser då att det är precis vad jag har gjort fast den fanns här. Jag gav några konkreta förslag hur han skulle få mig att förstå det han sa om sådana här prylar.

“Jag tycker om målande berättelser” försökte jag. Jag la naturligtvis fram ett litet förslag:

“Han lyfte på locket och blottade den glansiga ytan under. Men en lätt smekning lät han fingrarna vandra över det kalla glaset. På detta glaset kunde man om och om lägga papper för att med en knapptryckning göra dubbletter. Tanken kittlade henne och hon gillade tanken”

Vem lyssnar inte på en sådan förklaring om en skrivare med scanner och kopieringsfunkioner. Jag har faktiskt hört någonstans att kvinnor och män hör saker olika. Undra om det kan stämma? 

038

004

Kan kanske få fina nostalgibilder nu då utan en massa reflektioner i. Måste erkänna att tekniska prylar kan vara lite spännande ändå.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails