2012/03/28

Gardasil ~ För eller emot?

Det är väldigt synd att svininfluensan kom och nu hotar att indirekt fortsätta att döda.

På grund av en den snabba vaccinationen med, om jag förstår det rätt, en inte fullt testad medicin vägra nu många föräldrar att vaccinera sina döttrar med Gardasil.  Det många kanske inte tänker på är att vaccinationen har pågått i nio år med detta vaccin medans Pandemrix var ett ganska oprövat vaccin. Detta kommer att leda till att flickor i framtiden, som inte fått vaccinationen, fortfarande har en risk att drabbas av livmoderhalscancer. Av antalet kvinnor som får denna cancerform är det hela 98 % som fått viruset genom sexuell kontakt och genom en vaccination innebär det att risken minimeras till 2 av 100. Det är ganska många liv som kan räddas och skonas från hemska behandlingar och kanske död. Men det verkar inte vara så dessa föräldrar som inte vill ge sina döttrar tänker.

Det går inte att jämföra dessa två vacciner med varandra heller. Pandemrix är ett levande vaccin och Gardasil, skulle jag tippa på i alla fall, är ett dött virus. Bara där blir det lite mer åtskilda. Det man sedan måste sätta i relation är också att all medicin har biverkningar på något vis. Det finns inte en enda biverkningsfri medicin som jag har hört talas om. Vi är olika individer och vi reagerar olika på olika saker och så även med medicin. Men man måste ändå se fördelarna med att det finns mediciner och hur mycket dom har gjort för oss.

Vaccinerna kan ge lindriga biverkningar. De vanligaste är smärta, rodnad och svullnad vid injektionsstället. Huvudvärk, feber, samt värk och ömhet i muskler kan förekomma. Biverkningarna är övergående.
Vaccinerna har inte visats orsaka några allvarliga biverkningar. Nästan 100 miljoner doser har getts världen över och vaccinerna har granskats i detalj i kliniska läkemedlesprövningar.”
.

Jag vill mina tjejers bästa och dom kommer att få vaccinet när det är dags för det. Jag har förståelse när det blir som med Pandemrix, oprövat som det var, men att neka dom den möjligheten att slippa en dödlig sexuell överförbar sjukdom på grund av det känns lite själviskt kan jag tycka. Det är inget nytt som har kommit i år som vi pumpar i våra barn utan ett vaccin som funnits och testats under många år. Det är alltid svårt när det är läkemedel det handlar om. Jag undviker så länge det går att ge dom övriga mediciner för jag vet att det inte är bra att använda det mycket men kan jag hjälpa dom och lindra så gör jag det. Och jag anser att detta verkligen är att hjälpa dom i framtiden. Jag vet inte vad du tycker?   

2 kommentarer:

madelein - mamma till sex sa...

Makens dotter fick idag via skolsköterskan. Min dotter får det gratis också men måste boka tid på vårdcentral. Det kostar 12.000 tror jag så det gäller att passa på när det är gratis!

Maya sa...

Min dottr har tagit 2 av 3 gardasil sprutor nu!
Hon är 19 och ville ta den så då är det inte mycket att diskutera. Vissa säger att man INTE ska på grund av alla biverkningar. Men sköterskan sa att det inte var speciellt mycket biverkningar på den.
Mina barn har jag även vaccinerat mot alla barnsjukdomarna, trots att det inte var obligatoriskt.
Men jag har sett barn få sjukdomarna UTAN vaccinationer!
Och där utifrån gjorde jag mitt val.
Kram Maya

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails