2012/03/03

Behövs verkligen alla barnkanaler som finns?

Läste en status angående barnkanaler på tv: och började naturligtvis genas fundera över detta.

Vi har enbart barnkanalen och detta är något vi nu börjat få höra från Molly eftersom ALLA andra har fler barnkanaler. Detta argument biter dock inte på oss eftersom vi vet hur det är med ALLA andra (7 av 10 kanske). Men det jag funderar på är varför man ska ha 3, 4, 5 olika kanaler som sänder dygnet runt. Sitter inte barnen framför tv:n så är dom framför datorn och det är åt helsike. Jag kan inte riktigt förstå vad anledningen till mängden barnkanaler är. Kanaler som pumpar ut riktiga skitprogram som är animerade utan någon speciell känsla bakom. Det känns som om dagens barn ständigt måste ha stimuli utifrån vilket gör att mycket av fantasin blir hämmad. Nej jag har inget vetenskapligt bevis på det mer än lite sunt förnuft. För det är faktiskt så att personer som ständigt får stimuli utifrån behöver inte själv anstränga sig utan kopplar till slut av sitt eget. Detta borde vara ännu känsligare för barn.
Frågar man idag till exempel Molly vad hon hittat på hos kompisar så blir svaret alltid lekt. Följdfrågan blir naturligtvis om dom lekt något speciellt. “Jag har tittat när dom spelar” är en fras som allt för ofta kommer upp. Så det är synd att spel ska förstöra lek. Se till att ungarna leker, utan dator, tv-spel och tv. Att dom sitter en liten stund känns väl ok men inte i flera timmar. Barn behöver få hitta på saker själva för att få fart på fantasin.

Jag känner mig nästan som en gammal, gaggig kärring med mottot “Det var bättre förr” men det är inte det jag menar. När Molly har kompisar och dom frågar om dom får spela (hon har nämligen verken egen dator eller tv fast ALLA andra har det) blir svaret ofta nej. Har dom lekt länge är det ok en liten stund eller att dom kanske får en fika framför tv men jag anser inte att dom behöver sitta och häcka där hela dagen.

Jag tror att vi vuxna har så jäkla mycket runt omkring oss så att det många gånger är lätt och det är enkelt att bara låta det vara. Men vi ska kanske alla ta oss en funderare om vi gynnar våra barn i detta. Om var och en rannsakar sig själva så garanterar jag att vi på ett eller annat sätt inte är nöjda med vårt föräldraskap. Jag kan sitta och tycka mycket om spelande och tv vid lek när jag i nästa stund kan komma på mig att fundera på hur länge tjejerna suttit framför tv:n. Dubbelmoral? Kanske det men jag försöker i alla fall att verkligen tänka på det och göra något åt det.

002 

3 kommentarer:

Unknown sa...

Håller helt med. Det är ju "lätt" att sätta ungarna framför tv:n. Ut i friska luften med dom! ;)

Nettan sa...

Ja, precis. Sen tror jag det är nyttigt för dom att ha lite tråkigt för att verkligen komma på dom där fantastiska lekarna som barn kan leka. / Nettan

Maya sa...

jag håller med, för mycket skit på tv, jag tror jag hade klarat mig utan TV om jag fick se en film lite då och då :)
Böcker och film gillar jag starkt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails