2011/08/23

Dåliga upphandlingsavtal och miljöpolicy som borde vara mycket bättre

I lilla Hålan har vi ett eget ganska stort bussföretag. Ett företag som finns på orten och har tidigare skött skolskjutsarna. Men sedan terminsstart har nu ett annat företag tagit över. Detta har säkert med upphandlingskrav och bud och sådan saker att göra. Precis som det ska vara kan man tycka.

Men, och det är ett stort men, hur påverkar detta vår miljö? Absolut inte till det positiva. Nu har vi istället ett företag som ska köra 2 mil enkel resa för att komma till Hålan. Denna resan görs två gånger om dagen skulle jag tro vilket resulterar i 8 mil om dagen för en buss. Jag skulle tro att här behövs 3-5 bussar att slussa barnen till skolan och tillbaka till sina hem. Om jag då tar det minsta antal bussar så blir det en sammanlagd resa på 24 mil, om dagen. Fortsätter man då så blir det 120 mil i veckan på enbart extrakörning för att komma till Hålan från Metropolen. På höstterminen går barnen 17-18 veckor om jag räknat rätt och detta gör 2040 mil extra, en resa runt halva jorden, som inte hade behövts med ett lokalt bussföretag. Jag vill inte på något vis främja vårt bolag men räknar man efter så är det helt befängt att det ska vara såhär. Den mängd med utsläpp detta genererar är faktiskt inte försvarbart. Att på en vecka köra 120 mil, halva Sverige ungefär, är inte miljövänligt ett enda dugg. Ett bussföretag måste väl ändå ha en bättre miljöpolicy än så. Är vinsterna så pass stora rent ekonomiskt på ett sådant avtal att det i längden är försvarbart? Inte en aning men jag tycker det rimmar illa i alla fall. Jag är faktiskt själv lite chockad över dom stora siffrorna som det blev när jag började räkna. Detta kan kanske bli ett framtida examensarbete på skolan, vem vet.

Hittade det företages miljöpolicy som kör nu. Och nej, jag får inte ihop det. Får ni?

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails